Nytt alkotest ska minska ungas supande

(Drugnews/SL)STOCKHOLM Svenskarna dricker allt mer alkohol. Särskilt ungdomar mellan 18 och 25 år som dessutom är svåra att nå med hälsoargument. På torsdag lanserar Alkoholkommittén en testmätare som visar följderna av drickandet.
• Smygsurfa in och kolla in din alkoholprofil här.

“Vår förhoppning är att locka särskilt unga vuxna att kolla hur de ligger till, reflektera, ta till sig varningssignaler. Kanske dra ner på sin konsumtion eller ta kontakt med någon alkoholmottagning“, säger Håkan Wrede, kanslichef på alkoholkommittén, till Drugnews.

Det dyrbara testet (har kostat uppåt tre miljoner kronor att ta fram) är unikt, menar Wrede, eftersom det tar hänsyn till arv, tolerans, berusning och motivation och kan ge över 3000 individuella svarsprofiler och råd. Om nuläget och framtiden. Och testet är utvecklat för att väga in om man är motiverad till förändring – om ej så utsätts man inte heller för övertalningsförsök.

Men man måste givetvis svara så ärligt som möjligt på de 13 frågorna om sin konsumtion, minnesluckor, alkoholproblem i släkten etc. Och tanken är att man kan göra om testet senare om man har ändrat sitt alkoholbeteende för att få en ny profil.

Sajten www.alkoholprofilen.se presenterades på tisdagen av bl a Ewa Persson Göransson, statssekreterare på socialdepartementet och ordförande i alkoholkommittén.
“Alkoholprofilen är både vetenskaplig och attraktiv. Att kunna erbjuda en individuell profil till alla svenskar som funderar på sin alkoholkonsumtion och dess eventuella konsekvenser är ett steg på vägen i att minska alkoholskadorna“, säger hon.

Sajten kan dessutom ge adress till närmaste alkoholmottagning och har en faktabank för intresserade.
Testet kommer att framöver marknadsföras främst i TV-spottar och med Internetannonser för att särskilt nå målgruppen unga vuxna.

• När styrinstrumenten blir allt färre för att upprätthålla en restriktiv alkoholpolitik så bedöms information och attitydpåverkan få allt viktigare betydelse. Alkoholkommittén har gjort flera kontroversiella info-kampanjer för att peka på alkoholens avigsidor. Bl a en filmer riktad till unga där de unga statisterna bjöds på alkohol, råd på tändsticksaskar och på krogtoaletter. Flera av reklamkampanjerna har fått pris.

Etiketter:

Annonser