Grundproblem missas i muthärvan

Mutskandalen inom Systembolaget skadar inte leverantörerna eftersom det är monopolet som ifrågasätts. Inte fenomenet att några vill tjäna grova pengar på alkoholförsäljning och dess konsekvenser, skriver Elin Lundgren, nykterist och högstadielärare i Gävle, i en krönika i Drugnews.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en häst. Men inte tillräckligt mycket för att vara beredd att spara till en. En häst är nämligen dyr och för att ha råd måste man försaka andra nöjen i livet, Därför blir det ingen häst. Inte just nu. En annan som också ville ha en häst var en som arbetade på Systembolaget. Hon hittade en lösning på sitt problem för att slippa ta av sina sparpengar för att få en. Hon tog helt enkelt emot springare från en leverantör mot att, får man förmoda, på något sätt framhäva leverantörens produkter i Systembolagets sortiment.

Det kan tyckas vara en riktig vinn-vinn-solution. Företaget säljer mer och hon får en häst. Det hon inte insåg var att hennes smutsiga lösning skulle ge otrevliga skakningar av Systembolagets monopolställning.

Systemet finns inte för att jävlas med så många som möjligt, utan av omtanke. Finns alkohol på få ställen så dricker färre. Systembolaget har som enda försäljningsställe av starkare alkoholvaror för hemmabruk inflytande över vilka varor som finns i butikerna och därmed lätt kan inhandlas. Om du har ett företag som tillverkar vin och vill slå dig in på marknaden behöver du vara kompis med dom som bestämmer för att det ska gå extra bra. Precis som på dagis egentligen. Vill man få fördelar ska man se till att dom med stort inflytande har ett gott öga till en. Men istället för att bjuda på godis och erbjuda sig att städa efter kakbaket blir gåvorna lite annorlunda. Det kan vara en moped, det kan vara presentcheckar, pengar eller resor. Principen är dock densamma. Sandlådenivån är lika stor och vissa vuxna människor är lika naiva som barn.

Om man tycker att det är viktigt att hålla alkoholkonsumtionen nere för att få så lite alkoholskador som möjligt förstår man varför Systembolaget finns. Då är man också mån om att verka för en framtid där vi har ett alkoholmonopol. Då struntar man i den möjliga orättvisan i att några som trampar druvor får svårare att sälja sina produkter. Det gör inget alls, för ju färre företag som kan tjäna pengar på att någon dricker deras de facto giftiga produkter desto snyggare och bättre känns världen.

Som nykterist möts man ibland av förundran när man säger att Systembolaget är en bra grej. Men när man har förklarat att alternativet är att sälja sprit överallt, på ställen som inte ens klarar av att hålla folkölen borta från kidsen, förstår alla och de flesta håller med. De här flesta kommer nu att bli färre. Inte för att idén med Systembolaget har blivit sämre, utan för att förtroendet för de människor som är ansvariga för en av de effektivaste alkoholdämparna är kört i botten. De tror inte själva på sin grej mer än att de är villiga att låta sig köpas.

För ett halvår sedan eller så såg jag ett av de samhällsgranskande tv-programmen jag gillar. Vinklingen var att en handfull Systembolagschefer blivit av med sina jobb efter påstådda mutaffärer, trots att de var oskyldiga enligt egen utsago. De framstod som hyggliga män och kvinnor som blivit orättvist behandlade. Jag vet inte om de är oskyldiga eller inte, men jag har svårt att tro att det inte låg någon sanning i anklagelserna. De älskade sitt jobb sade dom, och jag älskar också det jobb de har gjort när de har upprätthållit systemet som gör att vi har färre alkoholister än många andra länder.

Nu förstår jag vad det var som dom älskade. Att tjäna pengar och utöver sin lön kamma hem utlandstripper och husdjur. De har uppenbarligen inte förstått att de är en del av något större än dom själva, att de är en del av att upprätthålla människors välmående genom det paradoxala att de får människor att dricka mindre genom att handla på Systembolaget. Eller så skiter dom i följderna och gläds åt extra klirr i kassan.

Några som definitivt skiter i det är de leverantörer som nu kan gnugga händerna. De företag som vill sälja mer alkohol har kommit närmare sitt mål. Skulle mutskandalen inte ha uppdagats så skulle de i det tysta ha fått en ökad försäljning och gjort större förtjänst. Alltmedan alkoholproblemen växer sig större bland människor på gatan utanför.

Nu är mutskandalen ute, men det skadar inte leverantörerna eftersom det är monopolet som ifrågasätts. Inte fenomenet att några vill tjäna grova pengar på alkoholförsäljning och dess konsekvenser. Det som är roten till problemet.

När människorna bakom Systembolaget tappar så radikalt i förtroende sätts hela deras arbetsplats i gungning. I förlängningen ifrågasätts Systembolaget. I en otäck framtid kan du köpa vin på hörnet. För att ett företag ville tjäna pengar på supandet och för att en tjej ville ha en häst.

Etiketter:

Annonser