Åbro bötfälls för falsk lättölsreklam

UMEÅ Bryggerijätten Åbro tvingas böta en kvarts miljon kronor för falsk marknadsföring av lättölet Lapin Kulta. Ett öl som inte alls fanns att köpa. IOGT-NTO i Umeå upptäckte bluffen och anmälde Åbro.

Nykterhetsrörelsen misstänkte att reklamkampanjen egentligen var avsedd att locka kunder till att köpa alkoholstarkare ölsorter.
– Vi besökte nio butiker i Umeå utan att hitta en enda Lapin Kulta lättöl. Då anmälde vi Åbros reklamkampanj till Konsumentverket, säger Görel Lindahl, ordförande för IOGT-NTO:s Umeåkrets, till Västerbottens Folkblad.

Och KO gav Bryggeribranschens granskningsnämnd i uppdrag att kontrollera Åbros reklamkampanj. Kritiken från branschorganet blev massiv. Nämnden fann att bryggeriet brutit mot grunder i reklambestämmelserna och dessutom lämnat vilseledande information om fallet.
Bötesbeloppet på 250 000 kronor blev ovanligt högt, enligt granskningsnämndens ordförande Anders Stenlund.

– Synd att böterna blev så låga, säger Görel Lindahl på IOGT-NTO.
Hon är ändå nöjd över framgångarna. Och Umeåkretsen går nu vidare genom att kontakta Skatteverket och menar att det inte är rätt att Åbro gör avdrag för reklamsatsningar som bryter mot reglerna.

• Lapin Kulta-öl bryggs av företaget Hartwall i finska Torneå, medan Åbro håller i importen och distributionen i Sverige. Enligt granskningsnämnden medgav Åbro att inte en enda lättöl tillverkades under kampanjen och att företaget sett och godkänt kampanjen i förväg. Men nu säger Åbos Bryggeris VD Henrik Dunge att han inte känner till detta och skyller ifrån sig.
– Det vet jag inte. Jag hänvisar till Hartwall, upprepar Åbros vd, Henrik Dunge till VF.

Etiketter:

Annonser