Nya reklamregler för alkoläsk föreslås i Belgien

BRYSSEL Reklam i Belgien för alkoläsk, som bland ungdomar håller på att gå om nationaldrycken öl, kommer att inramas av stränga restriktioner om hälsominister Rudy Demotte får igenom ett lagförslag.

Grälla färger, sockrad smak och läskedrycksflaskor skapar lätt förvirring bland de yngsta om ”läskens” karaktär av alkoholdryck vilket tenderar att trivialisera drickandet över huvud taget, varnar konsumentorganisationen Crioc.

Där har man konstaterat att var tionde 11-12-åring säger sig dricka alkohol, liksom varannan 15-16-åring och två av tre 17-18-åringar, dricker minst fyra glas per vecka.

Demotte – från det fransktalande socialistpartiet – förbereder en s. k. kunglig förordning som kan träda i kraft vid utgången av detta år och som bland annat ska förbjuda reklam särskilt riktad till unga under 16 år. Det blir förbjudet att visa minderåriga eller personer i inslagen. Varje form av reklam för alkoholhaltiga drycker förbjuds under fem minuter före och efter teveprogram riktade i huvudsak till barn. Förbjudet gäller också biografer som visar filmer för en barnpublik och i publikationer riktade till de yngsta.

Alkoholreklam får inte heller uppmuntra till oreflekterad och överdriven konsumtion, eller ge en negativ bild av nykterhet. Den får inte ge intryck av att dessa drycker gynnar social eller sexuell framgång, hjälper till att möta fara, och motverkar fysiska, psykologiska eller sociala problem.

Demotte vill också, så som redan är fallet för öl och i Frankrike för alla alkoholhaltiga drycker, införa om att reklam ska innehålla en uppmaning till måttlig konsumtion.

Etiketter:

Annonser