“Snuset har gjort en klassresa“

STOCKHOLM Swedish Match fortsätter sälja allt mer snus – ifjol såldes 200 miljoner dosor, +2,5 procent. Drygt en miljon svenskar snusar, hälften är före detta rökare. Informationschef Mikael Arnebert säger till Drugnews att företagets målgrupp är just rökare. Och att snusaren idag är mer utbildad och välavlönad.

-Vi anser att snuset är ett klokt alternativ ur hälsosynpunkt, i förhållande till cigarrettrökning, säger han.
Han anser att försäljningssiffrorna stärker bilden av att rökning är ute och snus är ett bra alternativ.
-Cigaretter var förr ett tecken på framgång, men det vände på 1970-talet när larmrapporterna började komma, säger Mikael Arnebert.

Att rökning är skadligt håller de flesta med om, men inte att snus är ett bra alternativ. Flera forskarrapporter varnar för att snusning är mycket beroendeframkallande och innebär hälsorisker.

Ett nytt säljargument är att snusare uppges är bättre utbildade och tjänar mer än medelsvensken. Swedish Match hänvisar till en Temo-undersökning.
Enligt Temo har snusaren en genomsnittlig årsinkomst på 242 000 kronor. Detta är drygt 20 000 kronor mer än landets genomsnitt och nästan 40 000 kronor mer än den genomsnittlige rökaren.

-Snuset har gjort en klassresa och har gått från att vara fattigmanslyx till att vara lika vanligt på styrelsesammanträden som i byggbodar, säger Mikael Arnebert.

Drygt en miljon svenskar snusar nu, varav 800 000 snusar varje dag. Särskilt kvinnor snusar mer, de har tredubblats på tio år, enligt företaget. Swedish Match hade under fjolårets sista kvartal 96 procent av snusmarknaden och under året uppgick det totala försäljningsvärdet till drygt 5 000 miljoner kronor.

Etiketter:

Annonser