Ut med ölmånglarna från fotbollstemplet

Fotbollsförbundet startar alkoholförebyggande projekt, men låter samtidigt bryggerier sponsra och utnyttja idrotten för att sälja öl. Bryt alkoholberoendet och kasta ut ölmånglarna från fotbollstemplet, skriver Drugnews medarbetare Johan Örjes.

Jag har alltid gillat fotboll. När jag var liten spelade jag fotboll jämt. På gården, på rasterna i skolan, året runt. Sedan blev det mer organiserat i olika föreningar och klubbar.
Fotbollen var en viktig del av mitt liv, ända till dess jag började gymnasiet och andra intressen tog över. Fortfarande finns det dock inget som kan få mig att springa så mycket och så fort som en rullande boll. Så visst hoppas jag att fotbollen ska bli passa också för min son när han börjar i fotbollsskola om någon vecka.

Samtidigt finns det en annan del av fotbollen. På något sätt har fotboll mer än de flesta andra idrotter kommit att förknippas med alkohol – och framför allt med öl. Det är inte ett svenskt fenomen, utan är minst lika tydligt internationellt.

Fotbollen används för att sälja alkohol och fotbollen låter sig köpas. Det är inte heller någon större hemlighet att det i många fotbollsföreningar och bland spelare förekommer ett rätt omfattande drickande.

Nyligen presenterade idrottsforskaren Mats Trondman en undersökning som visade att de ungdomar som tränar, och speciellt de som är aktiva i lagidrotter, dricker mer än andra ungdomar.

Sådan undersökningar gör naturligtvis en blivande fotbollspappa orolig. Det är därför uppmuntrande att Svenska fotbollsförbundet nu har beslutat sig för att under tre år genomföra ett projekt för att få både elit-och breddföreningar att aktivt arbeta alkoholförebyggande. Projektet ska få föreningarna att arbeta med alkoholfrågan.

Till att börja med ska ett antal ”pilotföreningar” få stöd, både med pengar och personal, för att få med spelare, ledare, förtroendevalda och föräldrar i ett förebyggande arbete mot alkohol. Man ska till och med arbeta med informationsmaterial från nykterhetsrörelsen IOGT-NTO.

Men samtidigt som Svenska fotbollsförbundet gör denna satsning, är ett av Sveriges störst bryggerier, Spendrups, huvudsponsor för Allsvenskan och Superettan. Och det är ingen mening att försöka smita undan med att det är lättöl de vill sälja med sin marknadsföring. När Spendrups beskriver sin sponsring skriver de:

”Sponsringen av Allsvenskan och Superettan blir en naturlig fortsättning på den framgångsrika marknadsföringen, som bland annat bidrog till att Norrlands Guld var marknadsledande bland varumärkesölen på Systembolaget och inom dagligvaruhandeln med folköl under sommaren 2004”.

Det är alltså starköl och folköl som det handlar om – inget annat. Ett annat bryggeri, Åbro, är en av Svenska fotbollsförbundets Top 2000 sponsorer.
Det är alltså ingen tvekan om att svensk fotboll, och Svenska fotbollsförbundet, aktivt bidrar till att koppla samman fotboll med alkohol.

Det är bra att Svenska fotbollsförbundet satsar på att sprida kunskap om alkohol och arbetar med att höja åldern för alkoholdebuten. Men så länge som svensk fotboll samtidigt låter sig bli beroende av alkohol genom att tillåta bryggerier att utnyttja fotbollen för att sälja öl, så kommer allt tal om förebyggande arbete att ha en bitter eftersmak av hyckleri.

Så länge Allsvenskans tränare anser att det bästa sättet att vara goda förebilder för svenska fotbollsungdomar är att stå med en burk öl i handen i en helsidesannons för ett välkänt ölmärke, är det svårt att tro att svensk fotboll verkligen har förstått vilket ansvar de har.

Visst ska svensk fotboll genomföra sitt alkoholförebyggande projekt. Men om man verkligen vill göra något bestående så måste fotbollen bryta sitt alkoholberoende och avsluta alla samarbeten med företag som lever på att sälja öl. Kasta ut ölmånglarna ur fotbollstemplet, Svenska fotbollsförbundet!

Fotnot: Länkar till Mats Trondemans undersökning om unga idrottares alkoholvanor, samt om Svenska Fotbollsförbundets alkoholförebyggande pilotprojekt.

Etiketter:

Annonser