Åtal mot kassörska som sålde folköl

UMEÅ En kassörska i Umeå har åtalats för att ha sålt folköl till en 16-årig flicka utsänd av Ungdomens nykterhetsförbund. Facket ifrågasätter UNF:s metoder. “Kan förstå upprördheten, men vi är sura över att butiksägare och personal inte sköter sitt kontrollansvar och ser helst att folköl flyttas över till Systembolaget“, säger Erik Wagner, vice ordförande i UNF, till Drugnews.

Både UNF:s och handelns egna ålderskontroller har tidigare visat att ungefär varannan butik slarvar med att kontrollera att köparen är 18 år fyllda. Folköl är ett av de vanligaste rusmedlen bland ungdomar.

Den 27-åriga kassörskan misstänks för att ha sålt sex burkar klass II-öl och polisanmäldes av UNF som hösten 2004 hade en kontrollkampanj i Umeå. Efter ungnykteristernas inköp riskerade flera stormarknader få folkölstillstånden indragna och ett av inköpen ska nu avgöras i domstol.

-Åtalet ökar knappast kassapersonalens arbetsglädje, säger Konsum Nords informationschef, Kjell Edlundh, till Västerbottens Folkblad.
Han anser att detaljhandeln i Västerbotten i nio fall av tio sköter legitimationskravet, vilket är bättre än Systembolagets kontrollsiffror.

Handelsanställdas förbund accepterar åtalet, men ifrågasätter UNF:s strategi.
-De provocerar kassapersonalen och tvingar fram ölförsäljning med hjälp av tveksamma metoder, säger Tage Nilsson, Handels ombudsman i Umeå till VF.
Han hävdar också att minderåriga försökt lura kassapersonal få köpa öl genom att bära spädbarn på armen och storhandla.

Erik Wagner på UNF har inte kollat uppgiften, men säger att det kanske är lite överdrivet att ha med spädbarn vid kontroller även om det finns unga som har barn.

-Vi brukar göra som andra ungdomar gör för att få köpa alkohol – ljuga om åldrar, böna och svära, och köpa lite broccoli samtidigt. Däremot använder vi aldrig falska legitimationer, säger han.

UNF driver även ett projekt med stöd av Socialstyrelsen på ett tiotal orter där man kontrollerar hur butiker och myndigheter sköter ålderskoll och tillsyn. Man prövar två olika metoder, dels en s.k. konfrontationsmetod som går ut på att försöka lura personalen att sälja folköl och sedan se hur polisen följer upp anmälan. Dels en samarbetsmetod då man diskuterar med handlare och stöder dem med personalutbildning och kontrakt.
-Projektet håller på att utvärderas av forskare vid Örebro universitet, men det är lite för tidigt att säga vilken metod som är effektivast, säger Erik Wagner.

-Men helst skulle vi slippa att göra sådana här kontroller. Den skulle inte behövas om butiksägarna skötte sitt kontrollansvar eller helst att folköl flyttas in på Systembolaget, tillägger han.

Etiketter:

Annonser