”SVT sprider alkoholbudskap till barn”

STOCKHOLM Sveriges Television sprider alkoholpositiva budskap till barn i programmen Grand Pix och Wild Kids. Det anser IOGT-NTO:s Juniorförbund. ”Fejkade vinprovningar och bardiskar är inte lämpligt i program för barn i mellanstadieåldern”, säger till Drugnews Carina Eriksson, Junis ordförande.

I Grand Prix som sänds på tisdagar i SVT – för barn 7-10 år, enligt ansvarig utgivare – har en bardisk byggts där barnen hänger och flaskorna ser ut som alkoläskdrycker. Man röstar på låtar där ”Karatefylla” just nu leder som handlar om en kille som super och blir bakis.

I programmet Wild Kids på söndagar med deltagare 10-12 arrangeras tävlingar där vinnarna fick en middag i skogen med krögaren Carl-Jan Granqvist. Han arrangerade även på låtsas en vinprovning fast med annat i glasen.
Att barnen ska instrueras att lukta, gurgla och låtsas dricka vin är inte lämpligt, anser Carina Eriksson.

– Det som visas på TV påverkar våra barn, därför visar inte medieföretagen våld tidigt på kvällen. På liknande sätt borde inte Sveriges Television sprida alkoholpositiva budskap till barn och ungdomar, säger hon.

Junis anmälde på fredagen programmen till TV-ombudsmannen Claes Elfsberg och ber honom att granska de påstådda övertrampen. Man har även vänt sig till de ansvariga för respektive program. Grand Prix ansvarige uppger i ett svar att man inte håller med om att alkoholkopplingen är tydlig.
http://www.junis.org/

Etiketter:

Annonser