Spritlangare på sajt – en reklamkupp?

SUNDSVALL/UMEÅ Spritfest för tonåringar och langningstips på hemsidan? Reaktionerna blev stora när ungdomscommunity Apberget drog i gång i Sundsvall. Men allt uppges vara en bluff – ”Vår reklambyrå kom med idén, vi vill bara ha publicitet”, säger Apbergets grundare Peter Arkhult till Drugnews.

Sundsvall tidning rapporterade i veckan om hur användare på sajten Apberget.se – en lokal nätgemenskap för att mötas och knyta kontakter – erbjöd sig langa alkohol inför helgen. Och att inbjudningar gjorts för fester där alkohol skulle serveras även till minderåriga.
Bland annat uttalade sig två 17-åringar som uppgav sig vara nykterister.

Det fick föräldrar att gå i taket och Ungdomens nykterhetsförbund att rasa och kräva att företaget Apberget tar sitt ansvar och plockar bort annonser för illegal spritförsäljning.

Apbergets grundare Peter Arkhult hävdade först att det är föräldrarnas uppgift att hålla reda på sånt. Och att ”vi ska inte gå ut och censurera folk”. Han hänvisade även till att sajten är en elektronisk hemsida (under BBS-lagen) där användarna själva får stå för sina inlägg.

På fredagskvällen gjordes han dock en helomvändning.
Till Drugnews och Västerbottens-kuriren, majoritetsägare i Apberget.se, påstår han att allt var en tidningskupp planerad av Apbergets byrå Glad reklam.
– Allt detta är förstås falskt. Vi har ett säkerhetsarbete som få andra sajter har. Och alla användare knyts till sitt personnummer, säger Peter Arkhult.
Han säger också att de två som talat med Sundsvalls tidning var anställda på reklambyrån som klätt ut sig till tonåringar.

• Varför håller ni på så här och desinformerar?
– Det var en reklamkupp. Vi ville få lokala media att skriva om vår start i Sundsvall. Och tyvärr får negativa historier större uppmärksamhet. Men unga struntar i hur vuxna resonerar och Apberget fått fler användare, säger han.

Apberget har lokala community sedan tidigare i Umeå, Skellefteå och Luleå och anses som en av de tio mest besökta sajterna med totalt 139 700 användare. Också tidigare har man varit i blåsväder. Kränkande inlägg, uppmaningar till brott, tips på var man får tag i alkohol och tobak, bilder på nakna flickor har fått föräldrar att storma. En polisanmälan då en elev förnedrades med ett fotomontage lades ned, men riksåklagaren har inlett en ny brottsundersökning om eventuellt förtal.

Arkhult menar att han inte vet alla detaljer, men att man inte kan hålla kolla på vad all användarna skriver.

UNF:s ordförande Robert Damberg gick under fredagen ut och krävde att Apberget skulle ta sitt ansvar och ta bort inlägg som uppmuntrade till langning.
Han skakar på huvudet efter de nya uppgifterna om att allt var en bluff.
– Det är möjligt att vi gått på en blåsning. Men att locka unga med spritlangning som PR-trick är osmakligt. Jag tror mest att det slår tillbaka och Apberget varumärke skadas, säger Damberg till Drugnews.

Västerbotten-Kuriren gick i februari in som majoritetsägare i Apberget AB med 51 procent. Grundarna Peter Arkhult och två unga kompanjoner har 49 procent. Man påstår att man det finns en plattform förberedd för att lansera lokala ungdomsnätverk i fler städer runt hela landet.

– Vi vill som mediaföretag vara med och tror att såna här sajter där användarna skapar sina egna sidor blir intressant i framtiden, säger Erik Orring, VD för Västerbottens Kuriren och tillika styrelseordförande i Apberget, till Drugnews.

• Vad säger du om lanseringen av nya sajten i Sundsvall?
– Satsningen där gick nog överstyr för att skapa uppmärksamhet och får skyllas på ungdomlig entusiasm. Något jag beklagar.
Orring säger att det är ett problem att användarna själva är juridiskt ansvariga, men att det inte frånhäver Apberget från ansvar.
– Erbjudande om langning och annat får absolut inte tillåtas, säger han.

Etiketter:

Annonser