Kritik mot polisens kontroll av rattfylla

STOCKHOLM Polisen gör flest alkoholkontroller i trafiken på vardagsförmiddagar, få när alkoholrelaterade olyckor är vanligast. Detta för att klara kontrollstatistiken, inte förebygga rattfylleri, enligt en ny rapport.

Antalet utandningsprov som polisen gör är fler än någonsin, över 2,5 miljoner per år. men de är långt ifrån slumpmässiga och fångar in allt färre rattfyllerister. Orsaken är att kontrollerna görs huvudsakligen på vardagsförmiddagarna, inte när alkoholproblem är störst i trafiken. På helger och kvällar.

Enligt rapporten som tagits fram av forskare inom polisen och på polishögskolan, så beordrar polischefer ibland kontroller på tider och platser där risken för rattfylleri är liten. Detta för att hinna göra många utandningsprov utan att behöva fånga in någon påverkad förare, det tar nämligen långt tid att avrapportera och ta hand om dessa. Och varje polisenhet måste hinna med en viss mängd kontroller.

“Jag säger till mina poliser att det bara är blåsning för statistikens skull som gäller. Ni ska inte inrikta er på att försöka få tag i rattfyllerister. Det är inte det som räknas“, säger ett polisbefäl som intervjuats i rapporten.

Syftet med kontroller är inte bara att sätta fast rattfulla förare, utan även att ha en preventiv effekt. Men då bör trafiknykterhet kontrolleras vid olika tider och på olika platser, enligt rapporten.

– Det sätt som man mäter på nu är varken bra för att få tag i rattfyllon eller för att avskräcka människor. De här testerna är inte slumpvisa utan de är på vissa platser, vissa tidpunkter, säger till SR Ekot Stefan Holgersson, en av forskarna bakom rapporten och med en bakgrund inom polisen.

I rapporten avslöjas också att poliser fuskat med alkometrar, blåst i dem själva eller hållit dem utanför bilfönstret under färd för att registrera falska negativa prov. Allt med avsikt för att klara uppsatta mål och antal prov.

Trots avslöjandet och kritiken har inte rikspolisstyrelsen några planer att ändra de kvantitativa mål som styr arbetet motrattnykterhet, enligt Ekot. Justitieminister Beatrice Ask (m) tycker att rapporten är viktigt arbetsmaterial för polismyndigheten för att förbättra insatserna – “att arbeta mer utifrån när man bäst planeringsmässigt borde arbeta.“

• Fotnot: Ladda ner rapporten (pdf-fil, 56 sidor) “Polisens sätt att genomföra och redovisa LAU-tester, En explorativ studie av polisens trafiksäkerhetsarbete“. Författare är Cecilia Woxblom, Stefan Holgersson och Lars Dolmén.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Etiketter:

Annonser