KO vill stoppa Prides tobakssponsor

STOCKHOLM Konsumentverket är kritisk till tobakjätten BAT:s sponsring av festivalen Stockholm Pride och menar att den inte är förenlig med lagen.

British American Tobacco är en av flera sponsorer som backar upp den uppmärksammade Pridefestivalen ekonomiskt. Ifjol omsatte festivalen drygt tre miljoner kronor, vilket är cirka en femtedel av hela omsättningen.

Men nu har Konsumentverket reagerat mot tobakssponsringen och menar i ett brev till tobaksföretaget att den inte är förenlig med marknadsföringslagen. Detta då det finns “ett uttryckligt förbud mot att låta partihandlare sponsra ett evenemang dit allmänheten har tillträde om det kan antas medföra att avsättningen av tobaksvaror främjas“.

British American Tobacco har varit sponsor i flera år till festivalen.
– Vi har samma princip för alla samarbetspartners till festivalen: vi tittar efter vad våra besökare vill ha och så länge vi håller oss inom lagens ramar är det okej. I parken har vi till exempel servering av alkohol och mat och även försäljning av tobak. Samma princip gäller för våra sponsorer, säger Claes Nyberg, Prides ordförande, till Dagens Media.

Pride och BAT uppmanas nu båda inkomma med yttrande till Konsumentverket om saken. Men Pride har redan för säkerhets skull innan frågan är utredd redan tagit bort BAT:s logga från sin hemsida.

Andra som sponsrar festivalen är huvudpartnern Casino Cosmopol och företag som Spendrups, Taxi Stockholm, Newsdesk, Swedbank och Unionen.

• Årets Pride-festival pågår 27 juli till 2 augusti.

Etiketter:

Annonser