Hägglund vill höja alkoholskatten

JÖNKÖPING Socialminister Göran Hägglund (KD) vill höja alkoholskatterna i EU för att minska alkoholskadorna. Han hoppas även på en gemensam linje för att förbjuda alkoholreklam riktat till ungdomar.

Utspelet gör Hägglund inför EU-hälsoministermötet i Jönköping som startade i måndags och i två dagar bland annat ska ta upp bland annat alkoholfrågor, influensaepidemi och få vård i andra länder.

Hägglund oroas över att alkoholpriser inte följt med i den allmänna prisutvecklingen i Sverige efter EU-medlemskapet 1995. Alkohol har blivit cirka 30 procent billigare medan alkoholkonsumtionen sedan dess gått upp över 25 procent, enligt en studie.

Socialministern kan dels tänka sig att återinföra den årliga indexuppräkning på Systembolagets drycker som togs bort vid EU-inträdet. Dels vill han höja alkoholskatterna inom EU så mycket som möjligt och att enhetliga regler införs för hur mycket alkohol som resenärer får ta hem från utlandet.

– I Sverige finns ju en bred uppslutning kring att införselkvoterna ska dras ner rejält, men jag vill nog i första hand ha gemensamma kvoter som gäller för alla medlemsländer. Går inte det kan vi försöka med ett svenskt undantag, säger Göran Hägglund till Svenska Dagbladet.

Övriga borgerliga partier i alliansen ställer sig dock tveksamma till förslag om högre svenska alkoholskatter och lägre införselkvoter. Moderaterna och Centern i socialutskottet ser tvärtom skattesänkning som ett alternativ och vill istället hårdare förhindra illegal alkoholinförsel. Folkpartiet anser att dagens alkoholskatter är på en rimlig nivå.

Även frågan om alkoholreklam ska behandlas på informella ministermötet i Jönköping. Trots att studier visar att alkoholreklam påverkar ungas debut och hur mycket de dricker, så är marknadsföring liberal i flera medlemsländer.

Trots ökade satsningar i alkoholreklam, så hävdar branschen att man den inte ökar konsumtionen utan att leverantörerna försöker ta marknadsandelar av varann.

Göran Hägglund tror att medvetenheten inom EU ökat om problem om hur alkohol påverkar ungdomar.
– Ungdomsfylleri finns nu i fler länder och det ökar chansen till att vi kan få fram regler som åtminstone stoppar eller begränsar den skräddarsydda reklamen som vänder sig direkt till ungdomar, säger han till SvD.

• Till Jönköping väntas ett 80-tal ministrar och 300 inbjudna deltagare från hela EU och kandidatländer. Förutom hälsoinriktade frågor ska sysselsättning och socialförsäkringar diskuteras senare i veckan.

Etiketter:

Annonser