Brittisk miljardkampanj om alkohol

LONDON I Storbritannien genomförs en kampanj för måttligt drickande under fem år för motsvarande 1,25 miljarder kronor. Bakom kampanjen står alkoholindustrin, organisationen Drinaware och den brittiska regeringen.

Initiativet är det största hittills och stöds av 45 företag, den organisationen Drinkaware kommer administrera kampanjen. Utomhusreklam, skyltar och företagens logotyper på entrémattor till pubar och restauranger kommer att förses med kampanjtexten, “Why let good times go bad“, ungefär “varför låta nöjet förstöras“. Också på förpackningar och på olika försäljningsställen kommer återförsäljarna att förmedla budskapet.

Projektet syftar till att få britterna att förändra synen på alkohol, kommer kosta 100 miljoner pund under fem år, motsvarande 1,25 miljarder kronor, rapporterar medicinsajten Medical News Today .

Kampanjen är resultatet av ett möte som representanter för den brittiska alkoholindustrin kallats till möte hos Storbritanniens premiärminister Gordon Brown. Kampanjen kommer betona att alkoholdrycker ska njutas ansvarsfullt och ge praktiska tips som påminner om att dricka övrig vätska, äta mat och planerar att komma hem säkert.

Målet är att minska allmänhetens acceptans för fylleri och att ändra allmänhetens attityder, för att därigenom minska överdriven konsumtion hos främst 18-34 åringar. Den syftar till att uppmuntra ungdomar att ta ansvar för sitt eget beteende och att ställa frågor som uppmuntrar dem att fundera
på sina egna dryckesvanor.

Fotnot: Drinkaware är en organisation som grundats med hjälp av bidrag från alkoholindustrin och verkar för att förändra allmänhetens syn på alkohol och ett ansvarsfullt drickande av alkohol.

Etiketter:

Annonser