Avspark för kampanj mot ungas alkoholvanor

2000-11-10 09:39 (DrugNews/SL)
STOCKHOLM Svenska ungdomar dricker för mycket alkohol, anser nykterhetsrörelsen IOGT-NTO och Riksidrottsförbundet som nu inleder en gemensam kampanj för att höja debutåldern och skapa fler alkoholfria miljöer.

Ungas alkoholovanor är åter i nivå med situationen på mellanölstiden på 1970-talet.
Största problemen idag är oftast inte svartsprit utan legal alkohol som föräldrar och andra vuxna – ofta i missriktad omtanke – köper ut samt folköl som tonåringar själva kommer över.
Det treåriga projektet, ”Attityd – för en alkoholfri uppväxt” som hade avspark på torsdagen, inriktar sig på barn, ungdomar, föräldrar, ledare och tränare. Trots kampanjer som Spola kröken och Full av idrott får många idrottande ungdomar sin första kontakt med alkohol inom idrottsrörelsen.
”Tyvärr förekommer både doping, alkohol och andra droger inom idrotten. När flera gamla alkoholpolitiska instrument är på väg bort så blir diskussioner om attityder och värderingar allt viktigare”, sade Bengt Westerberg, tidigare folkpartiledare och socialminister, nu ledamot i Riksidrottsstyrelsen, vid kampanjstarten i Stockholm.

För att nå så många som möjligt arrangeras framöver startkonferenser i hela landet. Några av inslagen blir utbildning av ledare och tränare om alkoholproblemet, rullande kampanjtrailers vid tävlingar och badstränder i sommar, informationsmaterial och filmer i samarbete med andra organisationer. Diskussioner och värderingsövningar kommer att ha en central roll.
”Projektet handlar mycket om förebilder. Barn gör inte vad vuxna säger utan som de vuxna gör”, säger Carin Häregård, en av Attityds två projektledare, till DrugNews.
En oberoende forskare ska på uppdrag av Folkhälsoinstitutet följa och utvärdera projektet som första året har fått fem miljoner kronor av Allmänna arvsfonden och Socialdepartementet.

Etiketter:

Annonser