Rattfulla kan bli av med körkortet längre

STOCKHOLM Regeringen vill att den som döms för rattfylleri och förlorar körkortet ska bli av med det i minst ett år. Samtidigt ska fler lockas till att delta i s.k. alkolåsprogram genom att sänka avgiften.

Det avser regeringen föreslå i januari, rapporterar SR Ekot.

I dag kan en dömd få tillbaka lappen redan efter tre månader. Och det frivilliga deltagandet i alkolåsprogram då man får behålla körkortet under tiden är lågt idag. Endast en av tio som dömts för rattfylleri går med i alkolåsprogram.

Deltagande i tvåårigt alkolåsprogram – med installation av alkolås i bilen, täta nykterhetstester, läkarebesök – kostar den enskilde uppåt 60 000 kronor. Istället väljer många att vara utan körkort i tre, fyra månader och åker kollektivt istället.

I förslaget från trafiksäkerhetsminister Åsa Torstensson (C) så ska kostnaden att delta nära halveras för den enskilde (33 000 kronor för tvåårsprogram och cirka 20 000 för ettårsprogram). Dessutom ska spärrtiden förlängas för att få tillbaka körkortet för den som inte deltar i programmen.

– Vi vill se möjligheten att människor väljer att gå in i ett alkolåsprogram, för det underlättar att behålla ett socialt sammanhang och behålla jobbet. Och det skapar bra förutsättningar för att statens kostnader vad det gäller sjukskrivning och sjukvård minskar. Men att vi framförallt långsiktigt också minskar antalet trafikanter med alkohol i kroppen, säger Åsa Torstensson till Ekot.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Etiketter:

Annonser