Bryggarna “förtydligar“ reklamregler

STOCKHOLM Sveriges Bryggerier har reviderat sina riktlinjer för marknadsföring av alkohol. “Vi vill tydliggöra vårt ansvar att exempelvis inte vända oss till unga, inte skapa överkonsumtion och missbruk“, säger bryggarnas vd Cecilia Giertta till Drugnews.

Branschens egna regler har funnits tidigare, men man har nu velat göra dem tydligare och mindre tekniska. Riktlinjerna lades ut på Sveriges Bryggeriers hemsida på torsdagen.

– Vi har tagit emot mycket stryk i diskussionen om alkoholreklam, senast på EU-expertmötet i Stockholm. Men vi vill värna en god dryckeskultur och vill verkligen inte se 13-åringar stupfulla, säger Cecilia Giertta.

Hon medger att regeln att inte vända sig till personer under 25 år ibland har överskridits. Exempelvis den kända ölreklamen för Pripps Blå med unga människor i strandlinjen under blå himmel. Den hade inte varit okey idag, menar hon.

Enligt de nu antagna riktlinjerna får inte reklamen heller innehålla aktiva idrottsmän som dricker alkohol eller hälsopåståenden om att dryckerna kan bota, lindra eller förebygga sjukdomar. Inte heller att de förbättrar prestationsförmåga eller social, sexuell framgång.

Tanken med egna riktlinjer, även om det finns svensk lag på området, är att branschen ska kontrollera sig själv. En annonsör som går för långt kan anmälas till Alkoholgranskningsmannen, AGM, som finansieras av medlemsföretagen.

• Är självreglering bättre än lagvägen?
– Ja, det är bättre att konkurrenter håller efter varandra, mindre byråkrati och snabbare resultat, säger Cecilia Giertta.

EU-studier visar att alkoholreklam riktat till unga sänker debutåldern och ökar konsumtionen. Frågan om totalförbud mot alkoholreklam i EU har väckts av nykterhetsrörelsen och några alkoholexperter. I en nätdebatt på SvD förra veckan skrev IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt att strikta regleringar är effektivare än självreglering, “alkoholindustrin vill tjäna pengar på sina produkter, inte begränsa dem“.

– Nej, det vore ett slag i luften. Det är inte visat att alkoholreklam ökar konsumtionen, ingen studie om svenska förhållanden i alla fall. Man avser inte sälja mer, utan märkena slåss om samma marknad, säger Cecilia Giertta.

Hon håller med om att det finns reklammakare som gått för långt, exempelvis i Holland där reklam riktats mot unga och i sportssammanhang. Det vore bättre att Europa istället följde de riktlinjer om självreglering som tagits fram i Norden och där branschen tar stort ansvar, anser Giertta.

Alkoholgranskningsman är Gun Neuman som ska se till att branschens egna regler efterlevs. AGM tar till skillnad från Konsumentombudsmannen även emot anonyma anmälningar. Den som inte följer reglerna kan dömas betala upp till en halv miljon kronor.

– Självreglering är att föredra och anmälaren slipper träda fram. Men jag skulle gärna se att fler anmälde, ifjol hade jag bara ett 20-tal ärenden, säger hon till Drugnews.

Gun Neuman brukar lösa anmälningar genom samtal och brevväxling med utpekade. Hon har ännu inte utdömt några böter.

• Fotnot: AGM som ska granska alkoholreklam finansieras av 36 medlemsföretag. En gemensam rekommendation om alkoholreklam på svenska marknaden antogs 2006 av Sveriges Bryggerier, Sveriges Annonsörer och Sprit- & Vinleverantörsföreningen.

Etiketter:

Annonser