Alkoholreklam ökar i TV

STOCKHOLM Trots förbud för alkoholreklam i svensk tv och radio, så ökade tv-sänd marknadsföring för alkohol med 26 procent ifjol. Det är Kanal 5, TV3 och MTV som sänder via London till Sverige som står för ökningen.

Det visar nya Sifo-siffror över reklam i medier som tidningen Accent tagit del av.
Totalt köptes reklam för 45 miljarder kronor i fjol, varav alkoholreklam stod för 415 miljoner kronor.

Alkoholreklam i tidningar tilläts efter Gourmet-domen 2003, medan i etermedier är den bannlyst i Sverige. Men genom att sända via utlandet kan stationer som TV3, Kanal 5, TV6 och MTV kringgå reglerna, även om programmen är riktade till tittare i Sverige.

Kanalernas sänder alltmer reklam för öl, vin och sprit, är och med människor i glamorösa miljöer och med glas i hand (vilket är otillåtet i tidningsreklam). Tv-företagen uppger att man dock har som policy att inte sända vid tidpunkter när barn kan titta.

– Vi har satt upp regler för att vara så hänsynsfulla som vi kan vara. Vi har en acceptabelt ansvarsfull hållning i frågan, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5, till Accent.

Sverige har hittills på EU-nivå misslyckats ändra det s.k. TV-direktivet för att begränsa alkoholreklam och skydda barn helt från kommersiell marknadsföring.

Forskning visar att särskilt ungdomar påverkas av alkoholreklam. Flera EU-studier tyder på att reklamen gör att de i ökad utsträckning gör tidigare alkoholdebut och dricker mer. Krav reses nu att alkoholtrycket i marknadsföring mot ungdomar måste begränsas. Brittiska läkarsällskapet anser att alkoholreklam helt ska förbjudas i medierna.

Etiketter:

Annonser