KO stämmer Spendrups för ölreklam

KARLSTAD/VÅRBY Konsumentombudsmannen stämmer Spendrups inför Marknadsdomstolen. Detta sedan bryggeriet har fortsatt att skicka med en fotbolls-dvd när kunder köper sexpack med folköl Heineken.

Erbjudanden är inte förenligt med marknadsföringslagens krav på måttfullhet, anser KO.

Dessutom finns extravaran med på bild vilket också skulle strida mot lagen som endast medger sådant om det finns “naturlig koppling. Något inte fotboll och alkohol har, enligt KO som nu drar Spendrup till Marknadsdomstolen, rapporterar Dagens Media.

Konsumentombudsmannen upptäckte Spendrups kombination öl-film ifjol och har påtalat sitt missnöje, men parterna har inte kommit överens. Nu vill KO att domstolen beslutar om ett vite (bot) om bryggeriet fortsätter med säljknepet.

KO har i tre olika förläggande förbjudit andra kombinationserbjudande vid alkoholförsäljning.

• Däremot har Spendrups gått med på att sluta använda uttrycket “Ha en riktig kall sommar“ eller liknande formuleringar när man saluför alkoholhaltiga drycker. Förbudsföreläggandet från KO godtogs nyligen av Jens Spendrups och väcktes efter en kampanj för Norrlands öl förra sommaren.

Etiketter:

Annonser