“Stoppa reklam för tobak och alkohol!“

ELK GROVE VILLAGE Amerikanska barnläkarsällskapet AAP går till attack mot tobaks- och alkoholindustrin och kräver att reklamreglerna stramas åt. Marknadsföringen går på tvärs med samhällets förebyggande budskap till unga, menar man.

Trots satsningar från myndigheter, skolor och föräldrar att få ungdomar att säga nej till tobak och alkohol, så försöker tobaks- och alkoholindustrin istället få dem att säga ja.

Motsvarande 170 miljarder kronor per år spenderas på reklam för tobak, alkohol och läkemedel i USA. Marknadsföring som visat sig vara effektiv och öka försäljningen.

Det inflytelserika amerikanska pediatriska sällskapet AAP har nu beslutat att ta strid emot tobaks- och alkoholbolagen för att få skärpta nationella lagar som kraftigt beskär industrins möjligheter att annonsera.

I den nya policyförklaringen, “Children, Adolescents, Substance Abuse and the Media“, som kommer publiceras i sin helhet i oktobernumret av tidskriften “Pediatrics“ kräver föreningen ett totalstopp för all reklam om tobak i alla medier och omfattande inskränkningar för alkoholreklam.

I policyn rekommenderas också läkare aktivt stödja föräldrar att begränsa barnens data- och TV-tittande, för att undvika exponeras för program med romantiserad bild av missbruk.

I uppvaktningen av federala myndigheterna ställs även krav på att Vita husets antinarkotikabyrå, Office on Drug Control Policy, i en folkhälsokampanj ska börja producera och regelbundet sända program i media mot tobak och alkohol.

Etiketter:

Annonser