Unga möter alkoholreklam på nätet

STOCKHOLM Alkoholindustrin satsar allt mer på reklam via nätet. Ungdomar är en viktig målgrupp som på sociala medier lockas med spel, tävlingar och events. Detta trots att alkoholreklam inte får riktas till unga under 25 år.

Varannan ung i åldersgruppen 18-25 år har mött alkoholreklam på internet och var fjärde har fått en inbjudan av ett alkoholmärke. Det visar en enkät med 1 000 ungdomar som Novus Opinion gjort på uppdrag av Systembolagets dotterbolag IQ.

De tillfrågade uppger att nätreklam för alkohol har ökat, en majoritet vill samtidigt ha samma striktare regler för Internet-reklamen som i tidningar. De nya trenderna presenterades på en konferens om alkoholreklam i nya kläder på Internet som IQ och IOGT-NTO arrangerade i Stockholm.

– Det verkar som att ingen bryr sig om att alkoholreklam riktas till barn och ungdomar på nätet. Allt fler unga tillbringar allt mer tid där, sade Ann-Therése Enarsson, avgående VD på IQ, om rapporten.

IQ har även kartlagt vilka alkoholproducenter som gjorde reklam under en helg på musikkanalen MTV och sedan spårat dem vidare på internet. Det visar sig att för de sex stora varumärken man följde, så försöker man locka tv-tittarna över till reklam på internet och bygga relationer med dem.

Alkoholindustrin har både egna hemsidor och sociala medier som Twitter och Facebook. Relationer byggs upp till varumärken med mobilappar, spel, tävlingar och inbjudningar till fester. Men även med raggningsrepliker som “Bjuder du på en drink ikväll, så bjuder jag på frukost imorgon bitti“, som Bacardi Razz Wingman lagt ut på You Tube.

Andra studier visar att ungdomars attityder och beteende påverkas av alkoholreklam – de dricker mer och de som inte debuterat lockas att börja. Samtidigt satsar alkoholindustrin allt mer på reklam, sedan förbudet togs bort i tryckta medier har den ökat 4500 procent i Sverige. Och fortsätter öka, hittills med 70 procent i år, enligt Sifo. Ifjol satsades totalt 415 miljoner på alkoholreklam i tidningar, tv och på nätet.

Alkoholbranschen vill ha självregleringar på reklamområdet, medan andra menar att det behövs lagar.
– Regleringar fungerar, branschen anpassar sig efter dem, säger Ulf Öberg, advokat med flera alkoholreklam-mål bakom sig.

• I regeringens förslag till ny alkohollag föreslås att reglerna för reklam ska bli teknikneutrala. I tidningar gäller idag för alkoholannonser – högst 15-procents drycker, varningstexter, inga människor i bild och får inte riktas till unga under 25 år. Advokat Ulf Öberg som läst underlaget till förslaget säger till Drugnews att det dock kan leda till att starkare alkoholdrycker kan få marknadsföras på nätet. Riksdagen ska ta ställning till lagförslaget i början av december. Vad gäller tv-reklam för alkohol så kringgås svenska förbudet av kanaler som sänder från Storbritannien.

Etiketter:

Annonser