Ica-Stig fimpar

STOCKHOLM I en tv-reklamfilm uppmanar Hans “Ica-Stig” Mosesson inför nyår folk att fimpa i livsmedelsjättens nya sluta-röka-kampanj. Men skådespelaren tycker att Ica helt borde sluta sälja cigaretter.

– De vill hindra folk att börja röka, det är en av poängerna med den här kampanjen. Men jag tycker att de ska sluta sälja tobaksvaror helt och hållet, men det är de som bestämmer, säger Hans Mosesson – Ica-reklamens kända ansikte – till Aftonbladet.

Idén till att Ica skulle starta en kampanj mot rökning föddes ur den 66-årige Mosessons beslut att själv sluta röka efter 40 års rökning. Man vill göra något positivt för folkhälsan och gör även andra tobakspreventiva satsningar. Såsom starta en Facebook-sida med råd hur man lyckas sluta röka och med filmtips till vänner man vill hjälpa.

I ett pressmeddelande medger Ica att tobaksförsäljning är en komplicerad fråga. Rökning är farligt, men tobaken är laglig och står för intäkter för de 1400 Ica-handlarna. Det finns dock enskilda handlare – exempelvis Mats Calla i Umeå – som redan beslutat att ta bort cigaretter från hyllorna och inte märkt någon minskad omsättning.

Ica-kampanjen mot rökning avslutas inte efter tv-reklamsatsningen kring nyår. Man inleder även ett samarbete med Non Smoking Generation och finansierar under 2011 organisationens föreläsningar i skolor runt landet om tobakens skador och vikten av att göra medvetna val.
Även hur butikernas tillsyn kring tobaksförsäljningen kan förbättras ska dryftas i samarbetet.

NSG, Sluta-röka-linjen och Cancerfonden stöder Icas fimpa-kampanj.

Etiketter:

Annonser