Ofta spritreklam när barn tittar på tv

GÖTEBORG Trots att alkoholreklam är förbjuden i svensk tv, så visas det på populär barntid av de kommersiella kanalerna. Endast reklam för snabbmat visas mer för livsmedel dessa tider, enligt en ny studie från Göteborgs universitet.

Undersökningen – som genomfördes i elva länder – ville studera marknadsföring av livsmedel och faktorer som påverkar barn och ungas matvanor.

Sverige visade mest alkoholreklam av länderna just de kritiska barntimmarna, trots att egentligen reklam är helt förbjuden i tv. Den kringgås genom att de kommersiella kanalerna TV3, TV4 och Kanal 5 sänder via bland annat London.

Brasilien som totalt har mest alkoholreklam kom först på tredje plats, rapporterar Accents nättidning. I Storbritannien var inte alkohol med på fem-i-topplistan.

– Jag blev chockerad när jag såg det här, även om det är ett starkt ord. Sverige är ett av de få länder i Europa som har en lagstiftning som förbjuder alkoholreklam i tv. Ändå är vi det land som visar mest alkoholreklam under de här tiderna, säger Sara Heine, utvecklingskonsulent på IOGT-NTO, till Accent.

Annan forskning har tidigare visat att unga påverkas klart av alkoholreklam – både vad gäller debutålder och konsumtionsnivå.

I Sverige spelades all reklam in under två vardagar och två helgdagar från TV3, TV4 och Kanal5. 82 svenska reklamfilmer analyserades i studien.

• Fotnot: Den svenska delen av studien, ”Promoting dietary change. Intervening in school and recognizing health messages in commercials”, (pdf-fil, 96 sidor).

Etiketter:

Annonser