Spendrups fälld för ölreklam

STOCKHOLM Fotboll och öl är inte det bästa av två världar. Det måste bryggeriet Spendrups lära sig efter ett avgörande i Marknadsdomstolen. Erbjudandet att köpa sexpacks folköl och få med en fotbolls-dvd från Champions league strider mot lagen, enligt domstolen.

Liksom anmälaren Konsumentombudsmannen anser Marknadsdomstolen att bryggeriet inte levt upp till kravet i alkohollagen om särskild måttfullhet och förbjuder liknande reklam. Kampanjen “Det bästa av två världar“ lockade med att vid köp av sexpack folköl Heineken (sponsor av Champions league) få med en film med fotbollsklipp.

Det “kopplar samman alkohol och idrott“, befordrar en föreställning om “att man ska dricka öl när man ser på fotboll“ och bidrar till en positiv inställning till alkohol, vilket är otillbörligt enligt domstolen som förbjuder ölreklamen.

Förbudet är förenat med vite (böter) på en miljon kronor vid upprepning. Och Spendrups ska betala KO:s rättegångskostnader på nära 40 000 kronor.

• Fotnot: Marknadsdomstolens avgörande 2011:5, (pdf-fil, 8 sidor).

Etiketter:

Annonser