Maskade ölbilder i Norge

OSLO Norska bryggeriföreningen har svartmaskerat alla dryckesbilder på sin nätsajt Drikkeglede där tips ges om passande dryck till maträtter, festivaler och ölprovningar. Detta efter beslut av Helsedirektoratet med hot om vite på 25 000 norska kronor per dag om att radera bilderna.

Hälsomyndigheten hänvisar till alkoholreklamförbudet som inte tillåter bilder av alkoholhaltiga drycker, varken märkesbild, i samband med mat eller dryckessituationer. Beslutet innebar att bilderna måste tas bort senast 1 augusti på bryggeriföreningens konsumentinriktade Drikkeglede.no (dryckesglädje) och Aass Bryggeriets nätsida. Annars blev det höga dagsböter.

Bryggeriföreningen talar om censur av den statliga myndigheten och otidsenlig lag från 1974, och har nu placerat svarta rutor som knappt täcker dryckerna. Bryggarna tycker att Helsedirektoratets beslut gynnar internationella alkoholdrycker som kringgår reklamförbudet via tv-stationer och internet utomlands.
“Vi beklagar det här, men lovar att slåss vidare för att ändra på ett regelverk som har passerat sitt bäst-före-datum“, skriver man på Drikkeglede.

Norska bryggarna vill skapa debatt och avser att försöka föra ärendet vidare till marknadsråd och domstol.

Svenska Folkhälsoinstitutet följer norska fallet och förutspår en strängare lagstiftning av alkoholreklam även i Sverige och andra EU-länder.
– Men gränsdragningen mellan vad som är reklam eller marknadsföring och vad som är ren information är svår, säger Pi Högberg, utredare och ämnesansvarig för alkohol på FHI, till Accent.

EU och WHO ser nu över frågor om alkoholreklamens roll för att kunna minska alkoholskador.
– Vi vet inte vad som kommer ut av det, men vi vill inte ha ett totalförbud som i Norge. Vi ser hellre att branschen tar ansvar med egna regleringar, vid sidan av dagens alkohollag, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier, till Drugnews.

Från årsskiftet gäller samma alkoholreklamregler på internet som i tryckta medier i Sverige. Men osäkerhet råder i branschen vad det kommer att innebära. Ännu har inte Konsumentverket prövat något sådant fall.

• IOGT-NTO anmälde i våras 32 företag som medverkar till reklam, sponsring och produktplacering av alkohol till KO och Granskningsnämnden för radio och tv. Främst för att försöka stoppa den alkoholreklam som sänds från annat land och bryter mot svensk lag.

Etiketter:

Annonser