Alkoholreklam ifrågasätts i IQ:s film

STOCKHOLM Alkoholreklam ökar kraftigt, särskilt på tv och sociala medier. Många uppfattar att den förskönar och uppmanar till bruk. Nu släpper IQ en ny reklamfilm som driver med genren och även visar alkoholens baksida. Se filmen här!

I den en minut korta filmen Smoothness (lent) visas en trevlig pub med glada människor som umgås över ett glas. Ett påhittat varumärke presenteras som för tankarna till whisky i skotska högländerna.

Men sedan förändras scenen när reklamkameran slås av och övergår mer i bråk, fylla och barn som väntar på en berusad förälder. Dessutom några fakta om alkoholens baksidor.
“No, how smooth is that?“, undrar speakern med skotsk accent.

Filmen rullar nu på kommersiella tv-stationer,
– Vi vill visa att det finns en annan sida med alkohol än den som förs fram i reklamen. Där förekommer drycker i vackra, problemfria miljöer. Men det är bara en sida – glaset är dubbelbottnat vilket man bör diskutera, säger Magnus Jägerskog, vd för IQ, till Drugnews.

En enkät från IQ i veckan visar att två av tre tycker att alkoholreklam är förskönande och sex av tio att den uppmanar till bruk, vilket strider med alkohollagen. Det finns även EU-studier om att det är särskilt unga som påverkas till tidigare debut och att konsumera mer.

IQ menar att alkoholindustrin måste fundera över det. Hur man följer marknadsföringsregler om särskild måttfullhet och inte försköna och med branschens egna rekommendationer. Jägerskog tycker dessa är bra och att industrin har en egen Alkoholgranskningsombudsman.

Uppenbarligen anser alkoholföretagen att reklam säljer. Investeringarna har dubblats på två år och var ifjol drygt 667 miljoner kronor, enligt Sifo. Tv-reklam står för över hälften, trots att alkoholreklam är förbjudet i svensk tv, men kringgås genom att sända via Storbritannien.
Via internet och sociala medier och i matprogram i tv exponeras också alkoholen alltmer.

• Filmen Smoothness visas i reklam-tv-kanaler vecka 45-48 och 52. Regissör är Tomas Jonsgården, produktionsbolag är Flodellfilm, reklambyrå Forsman & Bodenfors. Uppdragsgivaren IQ understryker att ingen alkohol dricks i filmen. IQ är ett dotterbolag till Systembolaget som vill påverka attityder och verka för “en smartare syn på alkohol“.

Etiketter:

Annonser