Vinklubb anmäler Systembolaget

STOCKHOLM Vinklubben Antipodes anmäler under måndagen Systembolaget till Konkurrensverket för “handelsstörande verksamhet enligt EU-rätten“. Bland annat oroas företaget – som själv tidigare polisanmälts – av detaljhandelmonopolets planerade näthandel och hemleverans av alkohol.

Antipodes Premium Wines är den största privata aktören med näthandel av alkohol i Sverige, men är registrerat på Malta. Företaget anmäldes tillsammans med ett tiotal andra företag i november av nykterhetsrörelsen IOGT-NTO för att bryta mot alkohol- och skattelagar.

Nu slår företaget tillbaka, men mot Systembolaget som företagets vd Mark Majzner ser som den egentliga avsändaren av den tidigare polisanmälan, och antyder ett samarbete dem emellan.

– Vi betalar skatt i Sverige och gör ingenting olagligt. Vi uppfattar anmälan som ett försök från Systembolaget att få en seriös konkurrent att upphöra med sin verksamhet. Det däremot är både oacceptabelt och olagligt, säger Antipodes VD Mark Majzner i ett pressmeddelande.

Företaget anmäler Systembolaget till Konkurrensverket för att ha missbrukat sin dominerande ställning och begär dessutom att ärendet förs vidare till EU-kommissionen.

Mark Majzner skriver vidare i en debattartikel på SvD-Brännpunkt att Systembolaget “inte skyr några medel för att öka omsättningen“, så länge det sker inom monopolets ramar. Och att det planerade försöket med hemleverans nästa år är “en aggressiv marknadsstragegi där Systembolaget försöker pressa borts sina konkurrenter, i form av lagliga vinklubbar…“

Han hänvisar även till professorn i Europarätt, Ulf Bernitz, som häromdagen sade att privat näthandel inte är olaglig (sedan Rosgengrensmålet 2007), men att folkhälsoargumentet urholkas och monopolet kan falla om Systembolaget startar hemleverans.

Så här avslutar Mark Majzner debattartikeln i SvD:
“Monopolet balanserar på en tunn tråd mellan svensk alkoholpolitik och EU:s inre marknadsprinciper. Som vd för ett vin-klubbsföretag respekterar jag och vill bevara Systembolagets monopol på detaljhandelsförsäljning. Men respekten är inte ömsesidig. Systembolaget försöker med hårdföra metoder få bort den lagliga verksamhet som bedrivs. Det är anledningen till att Systembolaget nu anmäls till Konkurrensverket“.

Systembolagets presschef Lennart Agén uppger för Drugnews att man avser att bemöta debattartikeln, som uppfattas som “försök lägga ut dimridåer“, men vill inte ännu uttala sig om anmälan till Konkurrensverket innan man hunnit läsa den noggrant.

Sara Heine, verksamhetschef på IOGT-NTO, säger att organisationen flera år följt och oroats över hur privat näthandel med alkohol växt i Sverige, särskilt under senaste året.

– Vi anser att näthandeln är olaglig och bryter mot såväl alkohol- och skattelagar. Men det är vi själva som beslutade anmäla några företag, när tillsynsansvariga Folkhälsoinstitutet inte agerade. Att påstå att vi går i Systembolagets ledband är bara att försöka flyta fokus från huvudfrågan, säger Sara Heine.

IOGT-NTO gjorde en egen kartläggning om hur det ser ut i branschen, och tog även del av Systembolagets underlag för omvärldsanalys. Den visar att det finns minst ett 70-tal företag och vinklubbar som säljer alkohol vid sidan av monopolet idag. Flera av dem betalar inte svensk avgifter och skatter.

• Ni använder även samma advokatkontor som Systembolaget har haft i EU-processer tidigare?
– Ja, i ett par fall, men det beror på att det inte är många jurister som kan dessa frågor, säger Sara Heine.

• Hur ser ni på Systembolagets planer med hemleverans av alkohol?
– Vi är mycket kritiska mot det. Det blir bara ytterligare en kanal som ökar tillgänglighet och konsumtion av alkohol och därmed risken för fler alkoholskador, säger Sara Heine på IOGT-NTO till Drugnews.

• Fotnot: Systembolagets säljer cirka 131 miljoner liter vin år, medan privatimporten är cirka 1,3 miljoner liter. Antipodes Premium Wines (med dotterbolagen Australian Wine Club och Fine Wine Society) har 300 000 medlemmar som står för hälften av det, cirka 675 000 liter vin.
Ålderskontrollen brister i privat näthandel, enligt Ungdomens nykterhetsförbund som i en undersökning med medlemmar i tonåren i sex fall av nio lyckas få tag i alkohol via nätbeställning.

Etiketter:

Annonser