Alkoholfritt storsäljare på Systemet

STOCKHOLM Systembolagets försäljning av alkohol ökade ifjol marginellt (+0,3 procent mätt i ren alkohol), medan alkoholfria alternativ steg med hela 26 procent. Totalt sålde statliga monopolet, som är rekordpopulärt hos svenskarna, drycker för 24 miljarder kronor.

Totalt sålde Systembolaget cirka 45,6 miljoner liter ren alkohol under 2011, det är något mer än året före. Vin och starköl ökade 1,7 proc. respektive 0,6 proc., medan såväl cider som starksprit minskade (-1 proc. respektive -3,2 proc.).

Mest ökade dock alkoholfritt som steg 25,5 procent under året och nära 40 procent sista kvartalet. Försäljningsökningen är dock från en låg nivå, totalt såldes nära 1,7 miljoner liter alkoholfria drycker.
Nya alkoholfria vinmärken, glögg och även snapsar (kryddat vatten) introducerades i slutet av året.

– Det är glädjande att våra kunder har ett stort intresse för det alkoholfria sortimentet. Vi kommer fortsätta utveckla det även under 2012 för att kunna erbjuda ett generöst och högkvalitativt utbud av alkoholfria drycker, säger , Systembolagets vd, i en kommentar.

Annat som ökade var dyra viner och champagne, likaså ekologiska och rättvisemärkta drycker. Ekonomiska krisen märks alltså inte på svenskarnas inköp av drycker, totalt omsatte Systemet 24 miljarder kronor förra året (+1 procent), vilket innebär flera miljarder i alkoholskatt och moms till staten.

Stödet för Systembolaget är också rekordstort bland befolkningen. Hela 68 procent av tillfrågade stöder dess detaljhandelsmonopol av alkohol (70 procent sista kvartalet), vilket är det högsta sedan Sifo började fråga för tio år sedan.

Totalt gjordes 117 miljoner kundbesök ifjol i systembutikerna, andelen nöjda kunder har ökat och vid 94 procent av de särskilda testköpen (som görs av personer 20-24 år) för ålderskontroll frågades efter legitimation.

• Fotnot: Mer statistik om Systembolagets försäljning.

Etiketter:

Annonser