KO kritiserar vinklubbens metoder

STOCKHOLM/KARLSTAD Nu blåser det kring nätvinföretaget Antipodes Premium Wines och dess vinklubb igen. Konsumentombudsmannen anser att de bryter mot alkohollagen med olaglig marknadsföring. Exempelvis erbjudande om mängdrabatter, flaskor på köpet, gratis Orreforsglas vid vinbeställning och direktreklam i brevlådor.

Det är något som inte tillåts i alkohollagen och därför har Konsumentverket nu begärt svar från alkoholföretaget i Stockholm (med huvudsäte på Malta).
– Vill man inte ändra sig så är vi beredda på att gå vidare till Marknadsdomstolen. Jag anser vi har ett starkt ärende med flera exempel och en dom skulle bli prejudicerande, säger Richard Faivre, jurist hos KO, till Drugnews.

Flera anmälningar har inkommit mot företagets metoder och Faivre har själv sett flera exempel.
I det tillsynsbrev som nu skickats till Antipodes – som är största privata aktören med näthandel av alkohol i landet – och dess vinklubb Australien Wine Compagnys finns åtta bilagor med exempel:

• Ett erbjudande om att få fyra Orrefors vinglas (värt 698 kronor) på köpet vid tecknande av en vinprenumeration.
• Kunder erbjuds gratis frakt vid beställning av alkohol för minst 3 000 kronor.
• Brevlådereklam med alkoholerbjudande till konsumenter som inte efterfrågat den.
• Flera rabatterbjudanden – ex. “mellandagsrea“ vid beställning av minst tolv vinflaskor. “Rosé-rea“ med erbjudande av “flaska på köpet“ vid beställning av minst 15 flaskor. “Julspecial, Portvin eller bok utan extra kostnad“.
• Reklamtext som “Förläng sommaren med fruktiga roséviner. Behåll känslan långt in på höstkanten med våra härliga fruktiga roséviner“ som anspelar på känslor och stämningar, vilket bryter mot alkohollagen.
• “Sommarviner direkt till dörren (eller båten)“ med erbjudande av gratis flaska vid större beställning.

– Företagets marknadsföring uppfyller således inte krav på särskild måttfullhet och är därmed otillbörlig. Vi anser det klart att företaget bryter mot alkohollagens bestämmelser om marknadsföring, summerar Richard Faivre hos konsumentombudsmannen.

Nu har Antipodes och vinklubben tid till 29 februari att yttra sig om kritiken.

• Antipodes har ett 50-tal säljare i Stockholm har även polisanmälts av nykterhetsrörelsen för att bedriva olaglig näthandel av alkohol. Och minderåriga ungnykterister kunde visa att det gick att beställa och få hemkört flaskor utan att ålderskontroll gjordes. Alkoholbranschens egen granskningsman (AGM) fann också nyligen att erbjudande från vinklubbar på medier, som samarbetat med Antipodes, inte hade följt god affärssed när det gäller krav på särskild måttfullhet i marknadsföringen.

Antipodes ägare har hela tiden hävdat att företagets verksamhet följer svensk lag och EU-regler. Och har i sin tur anmält – Systembolaget!

Etiketter:

Annonser