Glättiga spritindränkta resemagasin

STOCKHOLM Resemagasinens artiklar skildrar mer sol, bad, shopping och alkoholromantik än verkligheten på turistmålet. Det visar en granskning som nätverket Schyst Resande gjort.

– Bilden är ofta väldigt förljugen och beror nog på en nära symbios mellan turistindustrin och resejournalistiken. Kopplingen till annonser och att sälja in resmål finns och subventionerade resor för reportrarna är vanligt, säger journalisten och granskaren Mats Wingborg till Drugnews.

Han har på uppdrag åt Schyst Resande undersökt ett par tusen artiklar i svenska resebilagor och magasin. Han finner en ofta glättig bild med fokus på bad, äventyr och dryck, hjälpsamma reseanställda och vad som är bra för turisten. Ytterst lite om lokalbefolkning, orättvisor, prostitution, kriminalitet och turistindustrins konsekvenser.

I ett av reportagen nämns risken för våld i Jamaica, men att det inte är så allvarligt eftersom det sällan drabbar turister, utan mest befolkningen.

Vanligt tema i resejournalistiken är alkohol och drinkar på stränder, barer, vintips och whiskyprovningar. I några röks även marijuana.
– Det flödar av alkohol i tidningarna, men aldrig nämns de negativa konsekvenserna och risken för olyckor. Och turisten blir aldrig berusad i skildringarna – man vill inte skrapa på den glamorösa ytan, säger Mats Wingborg.

I resetidningen Vagabond berättar en reporter att man kan dricka ett par starköl på Irland och bil utan risk att åka fast. Tidningens chefredaktör Tobias Larsson säger till Accent att granskningen gett honom en tankeställare.
– Jag ställer mig inte bakom den typen av onyanserat förhärligande av alkohol och bilkörning. Självklart ska man aldrig köra alkoholpåverkad. Det avsnittet borde ha redigerats bort, säger han till Accent.

Han tycker inte att alkoholens baksidor annars behöver nämnas i varje artikel, då läsarna kan tänka själva. Men håller med om att resetidningarna är tighta med turistbranschen.

Turismen är en global industri som sysselsätter över 100 miljoner människor och i flera fattiga länder har den blivit den viktigaste inkomstkällan.

– Hur turismen är utformad påverkar villkoren får många människor. Därför har resejournalistiken ett moraliskt ansvar då man påverkar och skapar normer om hur turismen bör bedrivas, säger Mats Wingborg som tycker det är viktigt att fortsätta granska resejournalistiken.

En tidigare rapport från Schyst Resande visade även hur massturismen överför alkoholvanor till lokalbefolkningen och påverkar utvecklingen i reseparadisen.

• Fotnot: Rapporten “Glitter och glamour-turismen i resejournalistiken“ (pdf-fil, 67 sidor) har gått igenom artiklar i Vagabond, Allt om resor, tidningen RES, DN Resor, Aftonbladet och Svenska Dagbladet under 2010 och 2011.

Etiketter:

Annonser