Strid om finsk alkoholreklam

HELSINGFORS Omsorgsminister Maria Guzenina-Ri­chardson (S) vill att Finland ytterligare begränsar utomhusreklam för alkohol. Förslaget möts av protester från reklambransch och delar av regeringen, men får stöd av organisationer som arbetar mot missbruk.

När den finska regeringen enades om sitt regeringsprogram för ett år sedan var man också överens om att begränsa alkoholreklamens möjlighet att nå barn och unga. Inom social- och hälsoministeriet har det nu tagits fram ett förslag om att kraftigt begränsa utomhusreklam också för svaga alkoholdrycker. Det ska dock enligt förslaget fortfarande vara tillåtet med reklam i och i anslutning till butiker och restauranger.

Regeringen är dock inte enig om förslaget. Samlingspartiet, som också ingår i regeringen, menar att förslaget går betydligt längre än vad man var överens om i regeringsöverenskommelsen, skriver Hufvudstadsbladet. De vägrar därför att godkänna förlaget. De menar att det enda man var överens om var att justera sändningstiderna för alkoreklam i radio och tv och att begränsa så kallad imageskapande reklam.

Förslaget har också mött motstånd från rekklambolaget Bob Helsinki och JCDecaux, som hyr ut reklamplatser för utomhusreklam. I stora reklamkampanjer argumenterat de mot förslaget om att begränsa utomhusreklamen för alkohol. Detta har i sin tur fått föreningen Förebyggande rusmedelsarbete EHYT att gå ut i en motkampanj.

Oenigheten i regeringen gör att beredningen av förslaget kommer att skjutas fram till hösten. I fjol stoppades ett förslag om begränsning av alkoholreklam som utarbetats av den dåvarande regeringen efter påtryckningar från alkoholindustrin.

Etiketter:

Annonser