Busschaufförer stoppas av alkolås

STOCKHOLM/JÖNKÖPING Alltfler bussar i kollektivtrafik utrustas med alkolås. Och flera chaufförer har inte kunnat starta senaste året då låsen lyst rött.

Omkring 60 procent av landets bussar i allmän trafik har idag utrustats med alkolås. Och det börjar nu ge resultat.

I Stockholm har 24 bussförare senaste året inte kunnat starta och tre fall i Jönköping. Det uppger bussbolaget Keolis som har avtal med bland annat kollektivtrafiken i Stockholms Län och i Jönköping.

– Det är naturligtvis oacceptabelt. Men det här visar också att det var väldigt bra att vi beslutade att införa alkolås och att det tryggar resorna både för våra resenärer och våra förare, säger Ted Stridsberg, trafikansvarig hos Keolis i Stockholm, till Metro.

Föraren måste trycka på en knapp och blåsa i en alkoholmätare före start. Har personen mer än 0,2 promille i utandningsluften så lyser apparaten rött och bussen startar inte. Även vid förarbyte måste proceduren göras.

De förare som stoppats hade inte hunnit ut från gårdsplanen. De erbjuds rehabilitering och i de flesta fall tar de emot hjälpen, enligt Stridsberg.
Facket Kommunal tycker införandet av alkolås på SL-bussar är bra, men anser att blåskontrollen inte borde göras i bussen.

Åke Nilsson i Jönköping som kört buss i 40 år är överraskad över att det finns förare som försöker köra påverkade.
– Det är ju ett personligt misslyckande och komma till jobbet och inte vara nykter. Helt oförståeligt som jag ser det, säger han till P4 Radio Jönköping.

Hur många bussförare som påträffats onyktra i hela landet är oklart. Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson har hört talas om fler fall än de som hittills blivit kända.

Socialdemokraterna har föreslagit att alla yrkesfordon bör utrustas med alkolås för att höja säkerheten. Men infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) säger till Sveriges Radio att det är bättre att företag på frivillig väg får välja att installera.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Etiketter:

Annonser