“Systembolaget lurar kunder“

STOCKHOLM Systembolaget anmäls nu för vilseledande marknadsföring av alkoholfria drycker. Det är Kvinnonätverket KSAN som gör anmälan sedan det visat sig att merparten av alkoholfritt inte är det på systembutikernas hyllor.

– Det måste vara entydigt vad alkoholfritt betyder och att dessa produkter är märkta och rätt placerade i butiken för att skydda sårbara konsumentgrupper, säger Leena Haraké, kanslichef på Kvinnoorganisationernas samarbetsråd i alkohol- och narkotikafrågor, till Drugnews.

Det har visat sig att mycket av de “alkoholfria“ alternativ som statliga detaljhandelsmonopolet säljer innehåller upp till 0,5 volymprocent alkohol. Något som flera menar kan trigga igång personer med alkoholproblem.

– Man får inte missleda kunder så här. Vill man ha alkoholfria drycker och kommer hem med något annan, då har man ju blivit lurad. Att följa alkohollagen och marknadsföringslagen gäller även Systembolaget, säger Leena Haraké.

KSAN lämnade i torsdags in anmälan mot Systembolaget om brott mot marknadsföringslagen till såväl Konsumentverket, Folkhälsoinstitutet som regeringen. Detta sedan det är lite oklart vem som sköter tillsynen, enligt nätverket.

– Från Systembolagets sida månar vi om att kunna erbjuda ett brett sortiment av alkoholfria drycker. Allt under 1,2 procent räknas som alkoholfritt enligt gällande lagstiftning. Men självklart ska också den som bara vill köpa produkter med 0,0 procent alkohol enkelt kunna hitta dem hos oss. Vi kommer därför att se över hur vi presenterar dryckerna i butikerna, uppger presschef Lennart Agén i en kommentar.

Systembolaget ska också satsa på fler 0,0-alternativ.

Etiketter:

Annonser