Alkoholföretag sponsrar festivaler

STOCKHOLM Var fjärde svensk musikfestival har alkoholleverantörer som sponsor och bland de med mest unga besökare är siffran så hög som 43 procent.

Det visar en enkät med 27 festivalarrangörer som IQ låtit Ipsos Observer göra.
Det är alltså särskilt (musik)festivaler som riktar sig till unga besökare 18 till 24 år som alkoholsponsring är vanligast.

– Det undersökningen pekar på är att alkoholleverantörer ofta tycks välja att sponsra festivaler där målgruppen är personer under 25 år. Just därför är det viktigt att reglerna kring marknadsföring av alkohol, om måttfullhet och att man inte särskilt får rikta sig mot unga, verkligen efterlevs, säger Magnus Jägerskog, vd på Systembolagets dotterbolag IQ, i en kommentar.

Bryggerier och ölvarumärken är vanligast på festivaler med besökare under 25 år som målgrupp.
I en tid när alkoholreklam ökar kraftigt och använder en mix av olika kanaler att nå konsumenter, så är det viktigt att säkerställa att samma regler följs oavsett marknadsföringskanal, understryker IQ i rapporten.

• Ladda ner IQ-rapporten “Alkoholvarumärkens sponsring av svenska festivaler“. (pdf-fil, 16 sidor).

Tema: Droger i nöjeslivet

Droger i nöjeslivet är vanligt, både bland besökare och personal som arbetar på klubbar och krogar. På festivaler langas ibland olika substanser som unga köpare inte vet vad de innehåller. Överdoser och förgiftningar förekommer.

Club Health Sweden kör nu igång ett försök och ska erbjuda s.k. drug-checking för festivalbesökare som vill kolla innehåll och kvalitet på osäkra substanser, i samarbete med ett labb i Spanien. För att undvika skador och dödsfall.

Liknande verksamhet finns redan i några EU-länder, exempelvis Nederländerna och i Englande med projektet The Loop, som kan analysera festivalbesökares substanser.
Men blir det säkrare eller mer normaliserar narkotika i nöjeslivet?

Läs mer

Etiketter:

Annonser