Carlsberg tar bort Chalmersreklam

GÖTEBORG Efter GP:s granskning om alkoholkulturen bland Chalmersstudenter och kritik mot Carlsbergs sponsring av kortegen har öljätten dragit öronen åt sig och beslutat ta bort sin logga från studenternas overaller.

– Ska man förändra attityderna till alkohol så måste man städa på rätt ställe, säger överläkaren Peter Friberg till Göteborgs Posten.

Han framförde kritiken, tillsammans med IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt, mot alkoholbolags sponsring i en debattartikel i tidningen ett par dagar före chalmeristernas traditionella kortege på Valborgsmässoafton.

Även om den populära kortegen numer – efter några olyckor – ska vara helnykter, så tycker de att den blivit som “levande reklampelare för alkohol“. Bland annat har studenter som säljer kortegeprogram bryggeriets logga på ryggen.

Något de menar kan vara olagligt då alkoholreklam inte får riktas till unga under 25 år, men många studenter är bara kring 20.

Och Carlsberg har reagerat på kritiken.
– Vi kommer att ta bort loggan från studenternas vita rockar, säger Henric Byström, bryggeriets pr-chef i Sverige. Även om han anser att illegal langning är ett större problem för att förändra ungas alkoholvanor.

Men det är alltså bryggeriet och inte Chalmers ledning som agerat.
Peter Friberg som även är ordförande i Svenska Läkarsällskapet, som vill förbjuda reklam och sponsring för alkohol, tycker att det varit snyggare om högskolans ledning hade “tagit ansvaret för kortegen utan inblandning från ett ölbolag“.

Chalmers kommentar till GP är kort:
“Chalmers har ingen åsikt om studentkårens samarbetsavtal. Cortègen är ett helnyktert, IQ-märkt projekt som föregår med gott exempel i arbetet för en sund alkoholkultur på Chalmers.“

• Årets kortege på Valborgsmässoafton lockade uppåt en kvarts miljon åskådare och såg de 57 ekipagen rulla genom Göteborg.

Etiketter:

Annonser