Absoluts smygreklam kritiseras

STOCKHOLM Såsom flera tobaksbolag marknadsför sina märken med kringprodukter så ska även statliga Vin&Sprit nu kränga Absolut vodka med hjälp av ett nytt klädmärke, “Absolut Label“. Den globala lanseringen kritiseras av bland annat Kristdemokratiska ungdomsförbundet.

-En skadlig produkt kan bara säljas med mördande reklam, därför lägger Vin&Sprit ner enorma summor på reklam, säger kdu:s förbundsordförande Erik Slottner med anledning av Absolut Labels lansering.

Tobaksbolagen har kritiserats hårt för sina försök att med solglasögon, boots, sportutrustningar och kläder med liknande namn locka nya köpare och kringgå restriktioner. Nu anklagas svenska spritjätten och dess ägare staten för samma sak.

Alkoholkonsumtionen ökar inte i västvärlden lika mycket som tidigare och stora lager finns. I Ostasien och Östeuropa ser alkoholbolagen potentialer och har inlett aggressiva annonskampanjer.

-Där finns det stora ungdomsgrupper som inte dricker rätt, nämligen Absolut Vodka, dessa ska bli den framtida marknaden, nu med hjälp av “Absolut Label“. Anser regeringen att dessa ungdomar är mindre värda att skydda från skadlig marknadsföring än våra svenska ungdomar? Om så är fallet är det en uppseendeväckande och naken dubbelmoral, säger Slottner.

• Indien har blivit en ny exportmarknad för Absolut Vodka. Indien lyfte bort säljförbudet för importerad sprit bara för tre år sedan. Trots ett stort skattepålägg ökar försäljningen snabbt. En växande rik medelklass och utbildade ungdomar som lockas av västliga nöjesvanor gynnar en svensk vodka. Absolut Vodkas satsning inleddes i november ifjol och även om försäljningen ännu är liten så ökar den hela tiden, uppger bolagets Asienansvariga Eva Hedberg till Ekot. Smirnoff Vodka som funnit i Indien lite längre visar försäljningsökningar på 20 procent om året.

Etiketter:

Annonser