Fler kineser ska dricka svensk vodka

PEKING Statliga Vin&Sprit marknadsför intensivt svensk vodka i Kina – bland annat med slagord om att vodka innebär lycka och reklam med unga utlänningar i glassiga barmiljöer. Målet är att exporten av Absolut Vodka ska bli ännu större än till den så framgångsrika USA-marknaden.

Redan är Absolut-vodkan stor i Kina, men nu satsar man hårt för att locka ännu fler kineser att välja den. Företaget har en hemsida på kinesiska och marknadsföringen blandas med internationella barmiljöer, svensk natur och kinesiska traditioner.

Och på kinesiska uttalas första tecknet i ordet “vodka“ på samma sätt som “lycka“.
–Det första tecknet i vodka på kinesiska uttalas på samma sätt som tecknet för lycka. “Här kommer vodkan, här kommer lyckan“, är faktiskt slagordet, säger Björn Kjellgren, forskare och expert på kinesisk alkoholtradition, till Sveriges Radios Ekonomieko.

Han har granskat hur Absolut-reklamen utformas i Kina. Marknadsföringen riktar sig särskilt till en ung internationell grädda som ökar i takt med att den kinesiska ekonomin snabbt växer. Och importerad vodka är förhållandevis mycket dyr.

Vin&Sprits försäljning fördubblas i snitt varje år i Kina och spritjätten räknar med att landet blir företagets största försäljningsmarknad inom 15 år.
–Vårt uppdrag är ju att utveckla varumärket och produkten Absolut vodka så mycket vi kan. Vi är ett kommersiellt företag och Kina är en marknad som har öppnats upp under senare år och där det finns ett stort intresse för Absolut, säger Anders Berggren, marknadsansvarig för Asien på V&S, till radion.

Omvänt försöker Kina största vinhus slå sig in på den europeiska marknaden, bland annat genom att sälja druvvin till kinesrestauranger i Sverige.

• Svenska staten har återkommande kritiserats för att Vin&Sprit aggressivt marknadsför alkohol utomlands, samtidigt som man försöker slå vakt om en restriktiv alkoholpolitik och reklam på hemmaplan. Men hittills har krav på att sälja ut spritjätten tillbakavisats av regeringen.

Etiketter:

Annonser