Butiksägare, ta ert ansvar om folkölet!

Varannan butik i landet säljer folköl till minderåriga. Det visar unga nykteristers återkommande testköp. På några håll har butikerna själva höjt åldersgränsen till 20 år eller prövar andra lokala åtgärder. Det är bra och kan uppskjuta ungas alkoholdebut, anser Oskar Jalkevik, UNF:are i Dalarna, som deltagit i butikskontroller.

Ända sedan 1970-talet har Ungdomens Nykterhetsförbund uppmärksammat problemet med folkölet och det tidigare mellanölet. 1977 flyttades mellanölet in på Systembolaget. Därmed satte man punkt för det som brukar kallas för mellanölsepoken. Istället blev det folkölet som började säljas i vanliga butiker.
UNF:s undersökningar från 2003 visar att 46 procent av butikerna inte klarar av att hålla åldersgränsen. Det innebär att ungdomar i genomsnitt behöver gå till två butiker för att få tag på alkohol.

Utöver de krav som alkohollagen ställer på butikerna kan de utveckla egna “butikunika åtgärder“ för att reglera folkölsförsäljningen och minska langningen till minderåriga. Åtgärderna kan se olika ut på olika orter, beroende på hur situationen där ser ut och vad man tror är verksamt. Vissa butiker har till exempel bestämt att man endast får köpa folköl i samband med inköp av mat. Andra har valt att inte sälja någon folköl alls i samband med storhelger som till exempel midsommar.

Ingen av dessa metoder fungerar till hundra procent, men det har många gånger visat sig att när man har använt sig av butiksunika åtgärder för att minska tillgängligheten på alkohol, så har det haft positiva effekter.

I bland annat Falun och Leksand har nästan alla butiker valt att höja åldersgränsen på folköl till 20 år. Genom det beslutet, tillsammans med information i butiken och duktig kassapersonal som är noga med att kontrollera legitimation, tror jag att man kan minska tillgängligheten på alkohol för de allra yngsta. Framför allt för dem som ännu inte hunnit börja dricka alkohol. Det handlar inte om att man vill stoppa 18- och 19-åringar från att dricka alkohol. Men när dessa inte kan köpa folköl, kan de heller inte langa det vidare till yngre kompisar. 18-åringar har generellt yngre kompisar än vad 20-åringar har.

I samband med införandet av 20 årsgränsen i Falun uppstod en livlig debatt. Mina meningsmotståndare menade att ungdomar kommer att dricka mera hembränt istället! De ansåg också att det är bättre att ungdomar dricker folköl istället för starköl. Tyvärr tror jag att de delvis har rätt. När en 16-åring ändå har fått tag på en 20-åring som kan köpa ut, då kan man lika gärna be denne gå till Systembolaget istället för till en vanlig livsmedelsaffär.

Vissa hävdar till och med att det kan vara lättare att få tag på narkotika än på folköl på vissa orter. Jag håller med om att ifall man ställer ett sexpack folköl mot ett sexpack starköl så är det bättre ifall ungdomar dricker folkölet. Jag anser ändå att strävan med de alkoholpreventiva insatserna ska vara att ungdomar inte ska dricka alls. Jag är även övertygad om att butikernas beslut om att höja åldersgränsen på folkölet långsiktigt ger en lägre totalkonsumtion av alkohol bland ungdomar.

De man i första hand vill nå är de ungdomar som ännu inte har hunnit haft sin alkoholdebut och kommit in i alkoholkulturen. Kan vi få dessa ungdomar, som ofta inte hunnit lära känna så många äldre langare, att skjuta några år på sin alkoholdebut, då har man vunnit mycket.

Beslutet har också en annan viktig effekt. Genom att höja åldersgränsen skickar man ut en viktig signal till samhället. Handlarna visar att de ser ett problem och att de vill vara med och bidra till en lösning. Beslutet har fått folk att lyfta på ögonen och det har uppstått en debatt kring alkoholproblemen. Det är viktigt!

Jag tycker att varje personalgrupp i Sveriges matbutiker och på bensinmackor har ett ansvar. Jag vill att de sätter sig ner och tillsammans resonerar om vilka butiksunika åtgärder just deras butik eller bensinmack kan använda sig av för att deras butik ska bli en så liten del av alkoholproblemen som möjligt.

Etiketter:

Annonser