Striktare lag om alkoholreklam på väg

STOCKHOLM Riksdagens socialutskott ställde sig på tisdagen bakom regeringens förslag till ny alkoholreklamlag. Bland annat att föreslås varningstexter och att alkoholreklam ska inte få rikta sig till barn och ungdomar under 25 år.

Det ska också bli svårare att med annonser för lättöl indirekt göra reklam för starköl. Enligt regeringens förslag ska all alkoholreklam innehålla en text om alkoholens skadeverkningar.

Moderaterna ställer sig inte bakom förslaget. De anser att ytterligare begränsningar av alkoholreklamen inte kommer att leda till ändrade alkoholvanor och bättre folkhälsa. Tidningar måste, enligt moderaterna, frivilligt kunna ta ansvar för annonsutbudet och avstå från reklam som är oetisk, onödigt glamourös och vänder sig till ungdomar.

Riksdagen förväntas ta ställning den 10 november. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2005.

Etiketter:

Annonser