Fransk lag om alkoholreklam urholkas?

PARIS De franska reglerna om alkoholreklam kan komma att mildras sedan den nationalförsamlingen i förra veckan röstade för ett tillägg till lagförslag om landsbygdsfrågor. Därmed kan dagens strikta franska alkoholreklamlag, Loi Evin, urholkas betydligt.

Även om texten inte uttryckligen nämner vin, är den avsedd för produkter som kan dra nytta av en ursprungsbeteckning eller en koppling till en geografisk region. Något som ska kunna användas i marknadsföringen.
Det är dock troligt att lagen, om den träder i kraft, också kommer att kunna utnyttjas för andra alkoholsorter som uppfyller de kriterierna – som skotsk whisky och svensk vodka.

Beslutet i det franska parlamentet kritiseras kraftigt av l’Association nationale de prévention en alcoologie et en addictologie, ANPAA, som kallar beslutet “chockande oansvarsfullt“, rapporterar AFP.
Tillägget ska nu tillbaka för behandling i senaten, som tidigare röstat för en ännu mer tillåtande lag.

Bakgrunden till beslutet är en kampanj från franska vinproducenter som vill ändra nuvarande lag. De brottas med fallande inhemsk efterfrågan och ökad konkurrens från andra vinländer som Australien och Chile.

Dagens restriktiva franska Loi Evin-lag prövades i somras i EU-domstolen. Domstolen godkände lagen och konstaterade att frågan om alkoholreklam ska ses som en folkhälsofråga och att det är medlemsländerna som ska bestämma i vilken grad folkhälsan ska skyddas.

Etiketter:

Annonser