Fransk reklam får åter beskriva vinets doft

PARIS Den franska senaten godkände i förra veckan slutgiltigt lättnader i den franska alkoholreklamlagen, Loi Evin. Förändringarna gör det exempelvis tillåtet att beskriva “objektiva“ kännetecken för ett vin, som färg, smak och doft.

Förändringen är en kompromiss. Vinintressenter har velat ha en betydligt liberalare lagstiftning, där det också skulle vara möjligt med subjektiva omdömen om ett vin i reklamen. Förra våren röstade senaten för ett sådant förslag. I oktober röstade det franska underhuset, nationalförsamlingen, för en liberaliseringen av lagen, om än inte lika långtgående som senatens förslag.

De föreslagna lättnaderna i lagen mötte dock starkt motstånd från folkhälsoorganisationer och även av regeringen. De förändringar som nu beslutats har dock till stor del accepterats av båda sidor i debatten.

En av de organisationer som arbetat emot lättnader i lagen är l’Association nationale de prévention en alcoologie et en addictologie. ANPAA anser att ändringen förtydligar Loi Evin, utan att förändra den dramatiskt. Organisationen har tidigare sett till så att reklam som brutit mot reglerna prövats i domstol och tänker följa tillämpningen av den nya lagen noga.

Bakgrunden till lagändringen är en kampanj från franska vinintressen som drabbats av ökad konkurrens på exportmarknaden och minskad vinkonsumtion på hemmaplan.

Etiketter:

Annonser