Robert Gustafsson i norsk kampanj mot fylleri

OSLO Svenska komikern och ståupparen Robert Gustafsson är huvudperson i en ny norsk attitydkampanj. Kampanjen “Allvarligt talat“ är den största någonsin i Norge om alkohol. Regeringssatsningen har anmälts av Fremskrittspartiet för att göra politisk tv-reklam.

Norrmännen får möta Robert Gustafsson som tv-reportern Classe Ekman från “Kanal Sverige“ som rapporterar om att norrmännen på besök i “det syndiga Syd“ bara är ute efter att dricka sig fulla. Budskapet är att bland annat åldersgränser och höga skatter Norge har världens högsta alkoholskatter – minskar alkoholskador.
Filmer kommer att gå som tv-reklam i de norska kanalerna TV2, TV3 och TV
Norge.

Syftet med satsningen under temat “Alvorlig talt“ som drogs igång i fredags är att öka kunskaperna om alkoholens skadeverkningar och ge råd till föräldrar om hur de ska tala med sina barn om alkohol. Kampanjen vill även stärka kunskapen om att sådant som åldersgränser, utskänkningsregler, promillegränser, alkoholskatter och
monopol på alkoholförsäljning bidrar till att minska alkoholens skadeverkningar.
Förutom filmerna består kampanjen också av en webbplats och tidningsannonser.

Satsningen har fått det norska Fremskrittspartiet att gå i taket och partiets generalsekreterare Geir Mo säger till nyhetsbyrån ANB att filmerna är reklam för Bondevikregeringens alkoholpolitik. Fremskrittspartiet har också anmält filmerna till granskningsansvariga Statens medieförvaltning, eftersom politisk tv-reklam inte är tillåten i Norge.
Geir Mo menar att filmerna är reklam för en bestämd politisk uppfattning och kräver att de stoppas.

Alkoholforskare världen över är eniga om att skatter och minskad tillgänglighet är de mest effektiva medlen för att minska alkoholskadorna, enligt Social- och hälsodirektoratet.
-Vi har gjort en kampanj som tar sin utgångspunkt från detta, säger den ansvariga projektdirektören Mari Trommald i en kommentar.

Tidigare erfarenhet från antitobakskampanjer är goda – cirka 100 000 norrmän har slutat röka de senaste åren. Men flera är dock skeptiska till om denna regeringskampanj mot alkoholskador får samma effekt.

• Fotnot: Filmerna kan ses via denna sajten Settegrenser

Etiketter:

Annonser