Bodström vill skärpa straff för rattfylla

HELSINGBORG Mycket pekar på att straffet för rattfulla som kör ihjäl någon kommer att skärpas. Justitieminister Thomas Bodström anser att lagstiftningen bör ses över och minimistraffet höjas.

Det är efter den svaga dom mot den rattfyllerist som dödade en kvinna och hennes elva månaders barnbarn i Västerbotten som debatten tagit fart. Högsta domstolen fastställda i onsdags tingsrättens och hovrättens påföljd på 1,5 års fängelse för grovt rattfylleri och vållande till annans död.

– Man kan ju undra vad som krävs för att ligga i den övre straffskalan. Många domar ligger inte på rätt nivå, sade justitieministern på det alkoholpolitiska toppmötet i Helsingborg.

Han får inte recensera eller kritisera den aktuella domen öppet, men ifrågasätter varför inga rattfylleridomar utnyttjar den övre skalan. Maxstraffet är sex års fängelse, men ingen påföljd har hamnat högre än fyra år.

En möjlighet Boström skisserade var att försöka höja ministraffet. Han har även tidigare i veckan sagt att regeringen ska föreslå att lagförda rattfulla som återfaller bör kunna fråntas bilen. Det ska även bli omöjligt för en ertappad förare att skylla på s.k. eftersupning, att påstå att man efter olyckan druckit alkohol. Han efterlyser också tydligare brottsofferperspektiv.

Även överåklagare Sven-Erik Alheim i Malmö, som deltog i konferensen, visade ogillande med utfallet av HD-domen.
– Allt var serverat på ett fat för att höja straffvärdet, men det är sorgligt att vi har så blåögda personer bland justitieråden. Måste en hel kommun köras ihjäl innan man reagerar?, undrade han.

Det finns stor politisk samsyn i riksdagens justitieutskott för att om det krävs ändra lagen. Utskottets ordförande Johans Pehrson (fp) har tidigare krävt skärpningar. Och vice ordförande Britta Leijon (s) säger till SVT:s God morgon Sverige att allmänhetens rättsmedvetande inte överensstämmer med lagen och därför måste en förändring göras.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Etiketter:

Annonser