KO stämmer statliga Vin&Sprit

STOCKHOLM Konsumentombudsmannen stämmer statliga Vin&Sprit för att i flera vinannonser använt bakgrundsbilder på ett sätt som strider mot alkohollagen.

Sedan två år är det tillåtet med vinreklam som vänder sig till konsumenter i tryckta medier, men inte på det sätt som Vin&Sprit gjort för ett vinmärke, anser KO. Sedan januari 2005 gäller dessutom att endast varan och förpackningen får visas, samt att .

I 16 tidskrifter och tidningar har V&S under en höstkampanj marknadsfört chilenska vinet Gato negro. Dels med en bild av flaskan och i bakgrunden ett kök med urdruckna glas vid en diskmaskin, dels en bakgrund med högar av pizzakartonger, bestick och vinglas. Båda annonserna med rubriken ”Alltid i gott sällskap”.

– Det är viktigt att statuera exempel på vad den nya, striktare, lagstiftningen för alkoholreklam innebär. Marknadsdomstolen bör ta ställning till tillämpningen av de nya reglerna så att vi får praxis till vägledning för branschen, säger ställföreträdande KO, Marianne Åbyhammar i en kommentar.

I skriftväxling med KO har Vin&Sprit medgivit att bilden strider mot alkohollagens paragraf 11a om reklam. KO:s handläggare Thomas Carlson säger till Drugnews att V&S har slutat använda annonsen, men menar att det ändå att få pröva vad som är tillåtet.

Marknadsdomstolen väntas avgöra målet först sent nästa år.

Etiketter:

Annonser