Alkolås kan rädda liv – men bromsas

STOCKHOLM Alkohol finns bakom var tredje förares död i Sverige och omkring 10 000 trafikdöda årligen i Europa. Tekniken med alkolås kan rädda liv, men finns bara i omkring 20 000 fordon i landet. ”Det är inte EU som bromsar utvecklingen här hemma, utan mer långsamma tillverkare. Och vi efterlyser mer aktivitet av nya regeringen”, säger Tom Bjerver, vd på Motorförarna helnykterhetsförbund, till Drugnews.

Traditionellt användes alkolås länge främst vid körkortsåterkallelse och olika rehabiliteringsprogram (i Sverige deltar ett tusental dömd rattfyllerister i sådana tvårsförsök för att få behålla körkortet). Men nu ökar snabbt alkolås för kvalitetssäkring av transporter, och det börjar bli en växande efterfrågan även från privatpersoner. Sverige ligger därmed i frontlinjen för alkolås, medan intresset i andra EU-länder är mindre förankrat.

Förra trafikministern Ulrica Messing (s) drev ihärdigt på för alkolås och ansökte hos EU att Sverige skulle få bli försöksland på området. Ansökan har inte besvarats ännu, och en borgerlig regering har tillträtt.

– Vi visste var vi hade Messing i alkolåsfrågan, men nu är det upp till bevis för nya regeringen och moderaterna som leder den, säger MHF:s Tom Bjerver (bild).
Enligt ett utredningsförslag ska alla nya fordon utrustas med alkolås senast 2012 och för yrkestrafiken 2010. En riksdagsmajoritet skulle idag nog stödja ett sådant förslag, bedömer Bjerver.

Han medverkade i tisdags i ett seminarium om alkolås som Systembolagets dotterbolag IQ-initiativet arrangerade tillsammans med MHF, Taxiförbundet och Bussbranschens riksförbund. IQ driver tillsammans med branschen en kampanj för att alla skolskjutsar som dagligen kör en kvarts miljon skolbarn ska utrustas med alkolås – inte invänta lagar och regler som verkar att dröja.

– Endast var tredje kommun ställde i våras det kravet på transportörerna. Vi uppmanar till frivillig övergång och utnämner dem som gör det till vardagens hjältar, sade Ann-Therése Enarsson, som leder IQ-initiativet.
Sedan kampanjstarten i mars har ett 60-tal transportörföretag runt anslutit sig och installerat alkolås. Och här om dagen beslutade Tanum kommun i norra Bohuslän att installera alkolås i skolskjutsarna.

Och tekniken verkar behövas – återkommande stoppas påverkade förare även i skolskjutsar. Det är en myt att yrkeschaufförer kör nyktrare än andra, enligt Vägverket som jämfört polisens trafiknykterhetskontroller med andra studier.
– Sedan två av våra taxichaufförer ertappats onyktra utanför samma skola har vi beslutat att alla våra bilar ska ha alkolås, berättade Frederick Scholander, från Taxi 020, som anser att även problem med drogpåverkade förare mer måste uppmärksammas.

Av landets taxiflotta på 14 000 taxibilar är det hittills bara runt 2000 som infört alkolås. Attityderna bland förare är blandade, inte alla gillar att misslyckade startförsök lagras på grund av alkolåset nekar. Kunder är överlag mer positiva att veta att man åker med en nykter chaufför.
– Vi bussföretag har kanske lättare än taxi som består av många enmansföretag. Vi tar ett beslut, så inför vi alkolås – ett verktyg att höja uppmärksamheten på problemet och fånga upp dem som behöver hjälp, sade Kenneth Johansson, vd på Westin Buss, som även använder investeringen i marknadsföringen.

Även ekonomi och teknik utgör motstånd. Kvalitén på alkolås skiftar och det finns idag inga gemensamma kvalitetsregler.

– Det snedvrider konkurrensen. Medan vi installerar alkolås för flera tusen kronor styck kan ett annat bolag köpa ett för några hundralappar på Clas Olsson, sade Magnus Carlsson från Taxi Stor & Liten i Gävle.

En europeisk gemensam standard beräknas klar tidigast nästa år. Det finns olika tekniska lösningar – bland annat billigare halvledare eller, ofta bättre, men betydligt dyrare, bränslecellsteknik som säkrare kan urskilja etanol. Samtidigt varnas det för att rekommendera viss teknisk lösning i standardiseringen, det vore att förhindra annan teknikutveckling framöver.

MHF har via NTF ett konsumentuppdrag och testar fortlöpande de idag omkring tiotalet märkena. Två av dem varnar man för, ett annat avslöjade en journalist nyligen gick att manipulera med tuggummi placerat över en backventil.
– Det finns allt från dyra funktionsdugliga till ”leksaker” för några hundralappar. Det gäller att få tillverkarna att hänga med och utveckla säkra och billigare produkter – producenterna utgör tyvärr idag en av bromsklossarna för alkolås, säger Tom Bjerver på MHF som anser att marknaden utvecklas positivt, men alltför långsamt.

MHF bedömer att alkolås alltmer kommer att krävas vid upphandling av skolskjutsar och farligt gods, men även att intresset från privatbilister ökar. Om bara säkerhet och lägre pris kan kombineras.

Det ökade intresset för alkolås och framöver kanske krav i nya fordon gör att biltillverkare följer utvecklingen. Mindre på kontinenten där man inte på hemmamarknaderna har stor efterfrågan och därför inte utvecklar egna system, enligt exempelvis företrädare för Volkswagen.

Mer i Sverige där både Volvo och Saab med stöd av Vägverket driver egna alkolåsprojekt. Saab presenterade förra månaden ett system som ska testas i hundra bilar för att så småningom kunna erbjudas alla kunder.
– Men det måste vara enkelt, billigt och inte bli en extrabörda för föraren, summerade projektledare Ingmar Söderlund från Saab Automobils alkoteam i Trollhättan.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Etiketter:

Annonser