Svensk alkoholreklam granskas av EU

STOCKHOLM/BRYSSEL De nya svenska restriktionerna för alkoholreklam faller inte EU-kommissionen på läppen som efter ett klagomål väntas besluta om en formell granskning. Något som i förlängningen kan hamna i EG-domstolen.

När svenska alkoholreklamförbudet i tryckta medier, så införde riksdagen istället stopp för reklam för drycker med högre alkoholhalt än 15 procent. Även marknadsföring för alkoholsvagare drycker som kunde sammanblandas med starkare förbjöds så småningom.

Men klagomål har framförts till EU mot dessa regler som för mindre producenter med produkter av olika styrkor kan bli ett hinder att komma in på den svenska marknaden. Något som kan tolkas som en konflikt med EU:s fria marknad.

EU-kommissionen är inte nöjd med socialdepartementets förklaring om sambandet mellan indirekt reklam och ökad alkoholkonsumtion. Och därför väntas kommissionen redan denna vecka besluta om en formell granskning av den svenska reklamlagen, rapporterar tidningen Riksdag&Departement.

– Det kommissionen har invändningar emot är de restriktioner som finns i Sverige när det gäller reklam för alkoholhaltiga lättdrycker. Det verkar som om kommissionen inte tycker att de regler som Sverige har är proportionerliga utan vill gå ett steg vidare i processen, säger Fredrik Moen, hälsoråd på svenska EU-representationen i Bryssel, till R&D.

I förlängningen fruktar regeringen att en sådan granskning kan leda till att EG-domstolen får avgöra frågan. Men det kan också bli så att regeringen undersöker om det finns politiskt utrymme för en kompromiss, enligt Fredrik Moen.

Etiketter:

Annonser