Skärpta regler för alkoholannonser

STOCKHOLM Skärpta regler för alkoholreklam i tidningar införs från årsskiftet, beslutade riksdagen som väntat i onsdags. Reklamen måste bl a ha varningstexter och får inte rikta sig till barn och ungdom under 25 år.

Endast bilder av själva varan, råvaror i drycken eller varumärke får visas i annonserna. Alkoholhalten ska framgå, men får inte framhållas som en positiv faktor. Dessutom ska alltså varningstexter om alkoholens skadeverkningar finnas med. Tonen i marknadsföringen får inte strida mot s.k. god sed och möjligheter till indirekt reklam – ex visa kända alkoholvarumärken vid festivaler – begränsas.

Bara moderaterna röstade mot skärpningen och förespråkade istället en frivillig överenskommelse. De tre andra borgerliga partierna stödde regeringens och samarbetspartiernas förslag. Men de tre partierna ville egentligen gå längre och bara tillåta alkoholannonser i särskilda tidskrifter om mat och dryck och att Sverige verkar för att enskilda länder i EU helt kan förbjuda alkoholreklam, rapporterar TT.

De nu antagna skärpta alkoholreklamreglerna är en följd av att annonsförbudet försvann i tryckta medier efter den s.k. Gourmet-domen våren 2003.

Etiketter:

Annonser