Systemet satsar mer på alkoholfritt

STOCKHOLM Intresset för alkoholfria drycker ökar. Systembolagets försäljning av alkoholfritt ökade nära 31 procent ifjol, medan försäljningen av alkohol planade ut. Sista kvartalet minskade alkoholförsäljningen som en följd av stark krona.

Minskningen oktober till december – första nedgången på flera år för ett kvartal – var 2,2 procent mätt i ren alkohol jämfört med samma period ifjol då systembutikerna sålde ovanligt mycket.

– Vad vi ser är en utplaning. Vår försäljning och kronkursen hänger ihop, ifjol var kronan svagare och fler handlade hemma, även utlänningars köp ökade här. I höst ökade inköpen i utlandet då kronan stärkts, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget, till Drugnews.

Totalt för 2010 landade dock alkoholförsäljningen på +1,4 procent, vinet ökade mest medan övriga alkoholdrycker minskade marginellt några tiondelar. Systembolaget sålde 187,8 miljoner liter vin (över hälften i bag-in-box), 225,7 miljoner liter starköl, 19,3 miljoner liter cider/blanddrycker och 20 miljoner liter sprit.

Men som en raket stiger alltså den alkoholfria dryckesförsäljningen – Systemet sålde drygt 1,3 miljoner liter alkoholfritt (+30,8 procent). För 2011 har man ställt målet 1,7 miljoner liter alkoholfria alternativ.
– Vi ser ett fortsatt stort intresse för en mer hälsosam livsstil och att vilja erbjuda gäster något gott alkoholfritt alternativ med vuxensmak till måltiden. Vi svarar upp med ökat utbud av exempelvis fruktbaserade drycker, juicer med mera. Ändrar placering i butiker och ordnar provsmakning under öppettid av alkoholfritt, säger Lennart Agén.

• POPULÄRT/ Antalet kundbesök på Systembolaget ökade under 2010 till cirka 116 miljoner besök. Monopolet är populärt hos kunderna, 66 procent av tillfrågade i Sifo-enkäter vill behålla Systemet i dess nuvarande roll.

Vid 5 700 testköp som gjordes ifjol av kunder mellan 20 och 24 år för att pröva ålderskontrollen för alkoholförsäljning, så efterfrågades legitimation vid 94 procent av tillfällena.

Etiketter:

Annonser