Kritiserad vinklubb byter namn

STOCKHOLM Vinklubben Australien Wine Club byter namn till Mark´s viner. Men orsaken uppges inte vara att nätbutikföretaget kritiserats för sin utmanande marknadsföring av Konsumentverket.

– Nej, namnbytet och en hemsida har planerats i ett år och vill förtydliga att vi erbjuder viner från hela världen, inte bara Australien. Men jag tror inte att varumärket har skadats av kritiken, säger marknadschef Lina Hansson till Drugnews.

Mark´s viner har cirka 200 000 klubbmedlemmar och erbjuder nyhetsbrev, rådgivning och hemleverans om viner. Vinklubben som uppger sig vara landets största ägs av företaget Antipodes och dess grundare Mark Majzner och är registrerat på Malta.

Företaget är i flera processer om sin nätförsäljning av alkohol och marknadsföring i Sverige. Konsumentombudsmannen riktade nyligen skarp kritik mot dess reklam – exempelvis erbjudande om Orreforsglas eller vinflaskor på köpet, “mellandagsrea“, gratis frakt och direktreklam. KO anser att den bryter mot svensk alkohollag, inte är måttfull och är beredd att driva fallet till Marknadsdomstolen.

Antipodes ska svara senast i sista februari, men företaget anser att man följer Sveriges och EU:s bestämmelser.
– Vår ståndpunkt är att vi välkomnar en utredning om vad som gäller. Det handlar ju mycket om direktmarknadsföring av alkohol till kunder som valt att få information från oss och reglerna om det är inte riktigt tydliga och tillämpbara. Vi sätter etik högt och erbjuder kvalitetsvin, istället för billig alkohol.

• Men “flaska på köpet“ kan väl locka till merköp?
– Nja, man måste se till värdet på produkten i helhet. Vi anser inte att vår vinförsäljning uppmanar till en ökad alkoholkonsumtion som kan ge skador i samhället, säger Lina Hansson.

Nätföretaget avser fortsätta med liknande marknadsföring, med undantag för en annons i Dagens Industri som fällts av Alkoholgranskningsmannen och man lovat att “inte ska upprepas“.

Etiketter:

Annonser