Sveriges andel rattfylleridöda värst

STOCKHOLM Trots fler alkolås och hög bilbältesanvändning har Sverige sämst utveckling i Europa när det handlar om andel dödsolyckor vid rattfylleri. Detta enligt en rapport från Europeiska trafiksäkerhetsrådet.

Mätåret 2005 inträffade 71 trafikolyckor med dödlig utgång där förare var alkoholpåverkade, vilket är 13 procent fler än året före och 34 procent av samtliga dödsolyckor i trafiken. (Och vid Vägverkets nya studie för år 2006 så hade andelen dödsolyckor med påverkade bilförare ökat till 42 procent.)

– Det visar att vi inte har fokuserat tillräckligt på åtgärder för att minska rattfylleriet, säger Nils-Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF, till Svenska Dagbladet.
Gregersen tror att andelsökningen beror på svenskarnas ökade alkoholkonsumtion senare år.

Det är Europeiska trafiksäkerhetsrådet, ETSC, som i en ny rapport jämfört ländernas utveckling vad gäller alkoholrelaterade dödsolyckor. Sverige har den sämsta utvecklingen i Europa senaste decenniet trots att här är alkolåstätast i hela världen med cirka 30 000 utrustade bilar.

Samtidigt har öldrickande länder som Tjeckien, Belgien och Tyskland minskat andelen dödsolyckor med rattfylleri med 10-12 procent. Även när det gäller antal förare som kontrollerats vad gäller nykterhet så ligger Sverige i botten.

– Bilen ska inte gå att starta när man är onykter. Fler alkolås eller något annat alkosystem tror jag är den bästa åtgärden så att vi kan närma oss 100 procent nykter trafik, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, till SvD.

Några förklaringar till höga svenska andelar rattfylleridödsolyckor kan förklaras av att alla andra olyckstyper minskat i Sverige. Men också att det är svårt att rättvist jämföra rattonykterhet med länder som har högre gränsvärden.

Medan Sverige har gränsvärde för rattonykterhet vid 0,2 promille alkohol i blodet så gäller 0,5 promille ibland annat Danmark, Finland, Frankrike och Tyskland, med 0,8 promille gäller ibland annat Storbritannien.

• Denna vecka bedriver trafikpolisen i hela Europa en kampanj mot rattfylleri med bland annat nykterhetskontroller.

Fotnot: NTF har till regeringen lämnat ett 7-punktsprogram till förbättrad trafiknykterhet, bland annat att alkoholfrågor lyfts fram under svenska EU-ordförandeskapet 2009 och att Sverige blir försöksland för obligatoriska alkolås.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Etiketter:

Annonser