14 000 rattfulla européer ertappades

LONDON/STOCKHOLM Under den årliga sameuropeiska kampanjveckan mot rattfylleri 10-16 december avslöjades över 14 000 förare, varav nära 400 i Sverige, påverkade av alkohol eller narkotika. “Det är ett sätt att lyfta frågan i hela Europa“, säger kommissarie Bengt Svensson till Drugnews.

Det är det Europeiska trafikpolisnätverket TISPOL som samordnar insatsen. I år deltog 23 länder och totalt kontrollerades över 870 000 förare. Av dem hade 13461 druckit alkohol. Vid samma insats i fjol stoppades 15 593 alkoholpåverkade förare och då genomfördes betydligt färre kontroller.

– Det här är ett sätt att lyfta frågan i hela Europa. Det blir ett medieintresse och många länder jämför sig med varandra, säger Bengt Svensson, poliskommissarie och trafikhandläggare på Rikspolisstyrelsen till Drugnews.

Antalet kontroller av drograttfylleri var betydligt lägre än för alkohol, ungefär 123000 förare kontrollerades och 737 narkotikapåverkade personer upptäcktes. Det enda land som kontrollerar samtliga förare också för droger var Sverige, som därmed står för nästan 80 procent av de genomförda drogtesterna.

Bengt Svensson menar att detta till stor del beror på att Sverige satsat på att utbilda poliser i yttre tjänst så att de har kompetens att se om någon är påverkad av narkotika.

I Sverige fick över 97 000 personer blåsa under veckan. Av dem rapporterades 393 personer, 262 hade druckit alkohol och 131 var påverkade av narkotika. Trots att det 2006 genomfördes färre kontroller, var det färre som åkte fast för rattfylleri 2007.

När det gäller narkotika är utvecklingen en annan. Det var fler av dem som kontrollerades 2007 som var påverkade av narkotika än vad det var 2006. Att fler upptäcks är dock inte det samma som att en större andel av bilförarna har använt narkotika.

– Vi har inga belägg för att det är fler narkotikapåverkade bilister ute på vägarna, säger Bengt Svensson.
Istället tror han att det ökade antalet beror på att polisen successivt byggt upp kompetensen och att poliserna på fältet därmed blivit skickligare på att hitta påverkade förare. När det genomförts en utbildningsinsats i ett område, har man också upptäckt fler narkotikapåverkade förare.


Spanien genomförde flest kontroller i Europa. Över 186000 spanska bilförare stoppades. Av dem var det 1939 som var påverkade av alkohol. Flest påverkade bilister lyckades polisen dock stoppa i Frankrike. Av drygt 110000 undersökta franska förare, var över två procent, 2187 personer, påverkade av alkohol.

Störst andel påverkade bilister var det i Slovenien, där 5,6 procent av alla stoppade bilister var påverkade av alkohol. Detta betyder dock inte att det är självklart att problemen med alkohol i trafiken är störst i Slovenien, eftersom förutsättningarna för olika poliskårer skiljer sig betydligt. Promillegränserna är olika i olika länder och det är inte i alla länder som polisen har rätt att genomföra slumpvisa kontroller.

– I en del länder får polisen bara stoppa bilisterna om de ser att bilen vinglar fram på vägen, säger Bengt Svensson.

Bengt Svensson påpekar att Sverige ses som ett föredöme i Europa när det gäller kampen mot rattfylleri. Sverige var tidigt med att ge polisen rätt till slumpvisa kontroller och alla poliser har tillgång till utrustning för att kontrollera bilförarnas nykterhet.

Men även om alkoholen är i fokus, avslöjas också andra brott. Totalt rapporterade den svenska polisen mer än 3 800 trafikbrott i samband med alkohol- och drogkontrollveckan.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Etiketter:

Annonser